Welke datasets voor mutaties natuurgebieden / verandering bestemming

Dag allemaal,

Voor een project over vakantieparken probeer ik in kaart te brengen welke parken (en huisjes) in natuurgebieden liggen, of in gebieden die voorheen een natuurbestemming hadden. Met de BAG, BGT en eigen intekenwerk is het gelukt een mooi overzicht te krijgen van parken (zo’n 3700) en huisjes (200.000+), inclusief eigendomsinformatie. Het is niet heel lastig om die parken en huisjes eruit te filteren die op dit moment in een beschermd gebied liggen.

Wat lastiger - althans voor mij - is zien welke gebieden voorheen een natuurbestemming hadden, in ieder geval voor 2012. Je zou dan inzicht moeten hebben in mutaties van bestemmingen, alleen is de vraag welke datasets zich daar het beste voor lenen.

  1. Logischerwijs mutaties in bestemmingsplannen: maar dat betekent nog niet dat een park bijvoorbeeld is aangelegd in een - voormalig - natuurgebied. Die info moet veel specifieker zijn.
  2. BGT zou ik denken. Zijn deze mutaties daarin te vinden?

Dus bij deze zou ik graag wat tips willen vragen. Welke sets zouden hiervoor geschikt zijn?

Groet,

Dimitri

1 like

Hoi @dimitritokmetzis,

De BGT bestond in 2012 nog niet. Dus daar kun je weinig info uit halen. Sowieso was in die tijd en daarvoor nog niet veel landelijk dekkend te vinden. Ik denk dat het kadaster je nog het beste kan helpen met deze vraag.

Maar eerst maar eens: wat zoek je precies? Natuurbestemming zie ik, ook natuurgebieden. Welke databron heb je nu, kun je bij de eigenaren oude gegevens opvragen? Hoe nauwkeurig moet het zijn? ETc.

Misschien hebben anderen nog ideeën?

1 like

Hoi DImitri,

Uit de voortgangsrapportage Natuur kun je misschien het een en ander halen: Voortgangsrapportage Natuur - BIJ12

Hoewel dat voornamelijk pdfjes lijken te zijn, maar je kunt in QGis wel iets met pdf. Voor eerdere zaken kun je kijken of Natuurmeting op de kaart nog iets voor je te bieden heeft: Natuurmeting op Kaart - BIJ12
Daarvan is in ieder geval de data van 2007 tot en met 2014 te downloaden zo te zien.

Verder zijn de Natuurbeheerplannen van de provincies interessant voor je (basis voor de subsidie), maar die gaan niet zo ver terug: Het Natuurbeheerplan - BIJ12

Verder zou ik als ik jou was bij de provincies gaan zoeken, maar het zal per provincie wel erg verschillen wat je aantreft vrees ik. En om zaken terug te vinden van voor 2012 is denk ik onmogelijk, althans niet in een digitale bruikbare vorm.

Overigens wel een aparte vraag:

Ik denk dat het heel weinig voorkomt dat een natuurgebied weer onttrokken word aan natuur, dus lijkt het mij dat dit niet de hoofdonderzoeksvraag is. Bovendien komt bij mij ogenblikkelijk de vraag bovendrijven: wat bedoel je met “natuurbestemming” ?

1 like

Hoi sbjager,
Dank voor de suggesties. Er worden wel degelijk vakantiehuizen gebouwd in natuurgebieden, in sommige gevallen is sprake van een uitruil. Gebied mag bebouwd worden, maar ander gebied krijgt dan weer een bestemming natuur. Wellicht is het idioom niet helemaal juist, maar natuurbestemming leek me een logische aanduiding voor die gebieden die zijn aangewezen als natuurgebied. In het rasterbestand enkelbestemmingen van het Kadaster kom ik die bijvoorbeeld wel tegen.

1 like

Ha Jonna,
Dank je wel voor het meedenken. Ik probeer te zien hoeveel huizen in natuurgebieden liggen (vakantiehuizen). Dat is een set die ik zelf heb samengesteld. Ik hoor uit het veld ook dat er uitruil is van land: een eigenaar mag in een natuurgebied bouwen, maar dat gebied moet elders gecompenseerd worden.
Dat een huis in een Natura2000 gebied ligt, is niet zo gek, als het bijvoorbeeld in de jaren zeventig of tachtig is gebouwd. Maar als er nu nog huisjes worden gebouwd in Natura2000 gebieden, is dat wel de moeite waard om even naar te kijken (ik ben journalist). Ook ben ik benieuwd of bestemmingen van grond zijn veranderd kort voordat er vakantiehuizen op zijn gebouwd. Kortom: best lastig allemaal.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.