Welke pand-statussen komen er voor binnen de data van de BAG API

Beste BAG API medewerker,

Helaas kan ik het nergens vinden, welke statussen er terug gegeven kunnen worden bij een pand.
Via de BAGViewer kan ik er op 6 filteren en ik heb verwijderde panden gevonden, daarmee kom ik op 7 statussen (ik geef ze weer zoals ze worden teruggegeven (zonder spaties en enkele hoofdletters):

“BouwGestart”
“BouwvergunningVerleend”
“PandBuitenGebruik”
“PandGesloopt”
“PandInGebruik”
“PandInGebruik_nietIngemeten”
“SloopvergunningVerleend”

Een collega van mij noemde er nog twee die volgens hem voor kunnen komen binnen de BAG.

“NietAuthentiekeStatus”
“NietGerealiseerdPand”

Kunnen deze laatste twee ook voorkomen en ben ik daarmee compleet?

Met vriendelijke groet,
Kees

Beste Kees,

Dit soort vragen zijn eenvoudig te beantwoorden door even in het datamodel te kijken: Datamodel - BAG

Als je daar bij Pand doorklikt naar Status, heb je een overzicht van de mogelijke statussen.

Wat zijn - in het tijdperk van machine readable data/APIs - de laatste opvattingen over het opnemen van dit soort lijsten in (de documentatie van) de API zelf?

Dat kan @dvh je vast vertellen.

1 like

Opnemen in de documentatie zelf :wink:

1 like

En stel dat ik een app aan het bouwen ben waarin een dropdown zit die de gebruiker een van deze waardes laat kiezen? Dien ik ze met de hand in mijn app (over) te kloppen? :slight_smile:

In werkelijkheid ben ik zo’n app niet aan het bouwen maar ben nieuwsgierig naar de best-practices.

Daar zijn de meningen over verdeeld maar ik geef je hierbij graag de mijne, als ik zo vrij mag zijn :wink:

Ja, inderdaad met de hand overkloppen. Immers wil je in een dropdown niet PandInGebruik_nietIngemeten laten zien maar Pand in gebruik (niet ingemeten). Of misschien wel een engelse vertaling als je een meertalige app aan het maken bent. Of misschien wel icoontjes.

Mocht je het toch machine readable willen hebben, dan kun je daar de Linked Data voor bevragen of, wellicht in de toekomst, een wat ‘developer-friendlier’ ver-apificering van het datamodel.

1 like

Zeker, dank!

Beste forum-leden,

Toch vind ik die documentatie niet gebruikersvriendelijk en nauwkeurig:
De volgende statussen kunnen voorkomen volgens het datamodel:

Naamgeving uitgegeven (status naamgeving)
Pand gesloopt (status pand)
Sloopvergunning verleend (status pand)
Bouwvergunning verleend (status pand)
Bouw gestart (status pand)
Verblijfsobject gevormd (status verblijfsobject)
Aangewezen (Status)
Buiten gebruik (Status)
In gebruik (Status)
Ingetrokken (Status)
Niet gerealiseerd (Status)
Niet ingemeten (Status)

Maar dat zijn niet exact te waarden die ik terug krijg via de API.
Ik heb een routine gemaakt die deze statussen leesbaar op het scherm toon (dus met spaties en minder hoofdletters).
“Niet ingemeten” wordt teruggegeven als: “PandInGebruik_nietIngemeten”

Graag zou ik de exacte statussen willen weten.

Groeten,
Kees

1 like

De exacte waarden die je van de API terug kan verwachten voor de status van een pand zijn:

PandInGebruik
PandGesloopt
PandInGebruik_nietIngemeten
PandBuitenGebruik
SloopvergunningVerleend
BouwvergunningVerleend
NietGerealiseerdPand
BouwGestart

Hallo Robin,

Nog hartelijk dank voor uw reactie!!
Groeten,
Kees

2 likes