Wensen, bugs en issues PDOK website en Viewer

De nieuwe PDOK Viewer die in juni jl. werd gelanceerd, is inmiddels verder doorontwikkeld.
Daarbij is graag gebruik gemaakt van de feedback die PDOK van veel gebruikers heeft ontvangen, onder andere via posts op dit forum.

De functionaliteit die nu is gerealiseerd, betreft twee veel genoemde klantwensen:

  1. Vanaf nu kan de BRT-Achtergrondkaart naar keuze aan/uit gezet worden, in plaats van continu getoond (standaard aan).
  2. Datasets die bij een bepaald zoomniveau geen visualisatie bieden, kunnen in de Viewer pas worden aangeklikt op het zoomniveau waar wel visualisatie is (conform de oude viewer).
    PDOK dankt graag alle gebruikers voor de vele tips en wensen die werden ingestuurd!

Graag nieuwe topics starten voor algemene feedback en feature requests. Bij voorbaat dank voor alle feedback!

2 likes

Natuurlijk meteen de nieuwe PDOK viewer geprobeerd :wink: denk dat dit WMS-ding is, misschien een hernoeming laagnamen, maar als ik onder “Selecteer een Dataset” Adressen|Adressen kies zie ik niets op de kaart en JS console errors:

ook krijg ik een “mixed content” HTTPS error voor de Adressen Legenda:

@Just_OSGeo foutje in de URL naamgeving, pas 'm gelijk aan. Bedankt voor de melding :slight_smile:

1 like

Bevragen van de kaart met het i-tje lijkt niet mogelijk in de viewer, of zie ik iets over het hoofd. Ik zou graag de BGT raadplegen.

Hoi @steven_k
De ‘ouwe’ viewer is nog onder de oorsprokelijke URL terug te vinden: pdokviewer.pdok.nl/
Hier in is het i-tje te gebruiken.

bedankt wouter! heb inmiddels ook bgtviewer.nl als alternatief gevonden

Op de oude PDOK-website gebruikte ik regelmatig de lijsten met webservices en downloads. Ik zou het heel fijn vinden als die lijsten weer terug komen op de nieuwe website.

1 like

Hoi @MaartenStorm,

Je kunt nu al wel services en endpoints vinden via de datasets pagina’s.
https://www.pdok.nl/datasets

Daar kan je dan doorklikken op een dataset naar keuze bijvoorbeeld de BRT.
https://www.pdok.nl/introductie?articleid=1961205

Als je daar naar beneden scrollt zie je een overzicht met beschikbare services van die dataset:

Je kunt ook in het menu op dezelfde pagina kiezen over een overzicht van Geoservices, Downloads, etc:

menu

1 like

Gerben,
Bedankt voor je reactie. De mogelijkheden die jij beschrijft had ik gezien. Nadeel vind ik dat de ingang voor de zoektocht dan altijd een dataset is. Lang niet altijd weet ik hoe een dataset heet en dan wordt het lastig zoeken. Hetzelfde probleem speelt bij het NGR waar je zoveel resultaten krijgt dat je door de bomen het bos niet meer ziet (of eigenlijk dat je die ene boom niet meer vind in het bos :wink: ).
Ik weet meestal wel dat er van een bepaalde dataset wel een webservice of download is, maar hoe de dataset heet, weet ik niet altijd. En ik vind het handig als je dan een lijst kan raadplegen.

Voorbeeld: als ik nu op PDOK de open luchtfoto’s wil vinden, dan moet ik eerst klikken op ‘Datasets’, vervolgens kan ik de categorie ‘Referentie materiaal aardbedekking’ kiezen en dan zie ik naar heel veel naar beneden scrollen ‘Luchtfoto / PDOK’ en ‘Luchtfoto / Landelijke Voorziening Beeldmateriaal’ staan. De tekst bij deze twee is identiek, op de organisatie na. Pas nadat ik op een dataset geklikt heb en weer naar beneden gescrold heb, zie ik of het de gesloten of open webservice betreft.
Op de vorige site kon ik heel snel doorklikken naar de downloads of webservices en (vrijwel) zonder scrollen vinden wat ik zocht.
Concluderend: (1) ik moet nu erg veel scrollen. (2) Ik zou graag een lijst met alle PDOK GeoServices / Downloads op een pagina zien.

Een lijst met GeoServices zit nu eigenlijk al in de PDOK Viewer, maar die lijst is incompleet (ik mis bijv. de infraroodbeelden) en je kunt via die weg geen extra informatie opvragen van de webservice, zoals metadata of url.

3 likes

@MaartenStorm goed punt. We zetten 'm op de wensenlijst!

cc @dvh

4 likes

@Jeroen_PDOK Dank je!

1 like

Geen flauw idee of het te verhelpen is, maar de viewer werkt nog niet perfect op mijn iphone. Inzoomen op de kaart (vingertoppen uit elkaar) werkt een paar keer, maar daarna (vooral als de viewer nog data aan het ophalen is, lijkt het (?)) zoomt alleen de webpagina zelf in (in chrome), maar niet de kaart.

Lage prio, maar huis, tuin en keukengebruik wel aardig als daar iets beter kan.

1 like

Hoi @FrisoPenninga,

Bedankt voor het melden van het probleem. Heb dit probleem ook op android geconstateerd. Oorzaak is achterhaald en ik ga hier voor een issue aanmaken zodat deze snel kan worden opgepakt.

3 likes

De PDOK viewer mist functionaliteit voor het instellen van de transparantie van kaartlagen. In de oude viewer was dit wel mogelijk (gemeld via PDOK KCC #10022479)

1 like

In de vernieuwde PDOK viewer kan ik geen informatie opvragen over BGT objecten. Dat kon bij de oude viewer door middel van het “i” wel. (gemeld via PDOK KCC #10022511)

1 like

ik zie dat er een nieuwe opmaak van de site en de PDOK viewer is.
In de viewer zie ik echter geen weergave meer van de RD-coordinaten. Ook kan ik een aantal handige functies niet meer vinden zoals lengte en oppervlak meten. Zijn die nog wel aanwezig en hoe kan ik ze zichtbaar maken en gebruiken? (gemeld via PDOK KCC #10022498)

1 like

Ik mis het i-tje en het zoeken op coördinaten.

Bij het downloaden van de 3D Gebouwhoogte NL dataset wordt een 404 terug gegeven: https://www.pdok.nl/downloads?articleid=1948428#b67d9701f439cb889cde58e83ad5b114

Ik mist het opvragen van informatie van BGT objecten. en het inzomen op x,y coördinaten
( uit https://forum.pdok.nl/t/opvragen-van-informatie-van-bgt-objecten/1527)

Beste @samcutler ,

Bedankt voor je feedback. Er gaat inderdaad iets mis; het linkje klopt niet.

Deze werkt wel:
https://geodatastore.pdok.nl/id/dataset/7a4c53dc-d0a2-4c05-8ad9-c6eccb7931db

Met vriendelijke groet,

Jasper