WMTS achtergrondkaart wil niet laden

Dag allemaal,
Ik loop tegen het volgende probleem aan. Onlangs ben ik van Qgis 3.16 (windows) naar 3.22 LTR gegaan. Ik werk veel met de opentopoachtergrondkaart van PDOK. Sinds de nieuwe versie wil deze zeer moeizaam laden. Wat nog erger is, in de layout is de kaart helemaal dramatisch lang aan het laden met als gevolg dat je uiteindelijk een beeld krijgt waar niets van te maken is. In de layout werk ik dan met het formaat A0 op een schaal van 1:20.000 . In de Versie 3.16 had ik nergens last van en ook nu nog niet na te testen in de oude versie. Ook heb ik een nieuwere versie 3.24.1 geprobeerd maar helaas ook zonder resultaat. Ook heb ik alle plugins uitgeschakeld en de PDOK service plugin uitgeschakeld. Daarna zelf een verbinding via wms/wmts laag gemaakt met PDOK en ook toen bleef het probleem bestaan. Het lijkt mij nu dan duidelijk dat het niet aan de kaarten van PDOK ligt maar een fout of verkeerde instelling in Qgis. Alle instellingen van de verschillende versies heb ik nagelopen maar deze zijn in alle versies identiek.
Mijn vraag is dan ook, hebben meerdere mensen dit probleem en heeft er misschien iemand een oplossing?

In de viewer is de OpenTopo laag ook erg traag. Dit was even geleden al een issue en leek opgelost te zijn:

Zal het nog een keer melden.

Bedankt voor het melden. Het probleem doet zich echter ook voor als ik vanuit de browser de kaart van openstreetmap.org open. Het lijkt echt in Qgis of een instelling te zitten.