Zoeken op coordinaten url

Haha :slight_smile: je hebt ongetwijfeld gelijk maar ik ben zelf toch wel van mening dat het niet vaak genoeg herhaald kan worden wat decimalen voor werkelijke waarde hebben. Zie het bij een aantal van onze klanten ook terug dat ze lat en lon beschouwen als een soort x,y en niet weten of 4 decimalen wel/niet genoeg is, 6 lijkt al teveel te zijn in hun ogen. Dit in tegenstelling tot RD, waar ze in AutoCAD het aantal units op minimaal 4 zetten en zonder blikken of blozen maten ophangen aan een kadastrale grens of leiding uit de Klic.

Al meerdere keren gehad dat landmeetkundige bureaus grenzen rechtstreeks uit de DKK uitzetten bij grensgeschillen want je kunt coördinaten toch tot op de mm uit die kaart halen.

Dus wat mij betreft, kom maar op met die plaatjes :stuck_out_tongue:

4 likes

Zelf noem ik mijn werk bijdragen aan de geodetische infrastructuur, maar coördinatenpolitie vind ik een mooie geuzennaam. :nerd_face:

Bij onderlinge communicatie tussen digitale systemen hoeft het inderdaad niet slecht te zijn om gewoon alle 15 decimalen door te geven. Tussentijds afronden kan namelijk ongewenste effecten hebben (zoals we pas nog gezien hebben in een ander draadje hier). Als het maar een bewuste keuze is. Ik draag graag bij aan bewustwording door hier onvermoeibaar bepaalde dingen te herhalen, maar als ik de irritatiegrens bereik dan hoor ik dat graag.

3 likes

Geen irritatiegrens bij mij bereikt hoor! Maar vond het tijd om ook de andere kant een keer te benoemen. Ter voorkoming dat mensen die een paar decimalen teveel plakken zich heel dom gaan voelen.

Ik heb het meegemaakt (al lang geleden overigens) dat een architekt heel boos bij ons kwam omdat op de bouwplaats bleek dat zijn bouwwerk niet paste tussen de bestaande bouwwerken. Bleek dat hij was uitgegaan van de terug gezette dakranden van de toenmalige GBKN, zonder rekening te houden met de nauwkeurigheid van die gegevens “want het staat toch op de millimeter in jullie bestand!”. helaas voor hem wezen wij vervolgens op de disclaimer rechts onderaan “maten in het werk te controleren”, dus dat was einde verhaal wat ons betrof - maar dat bouwwerk heeft wel wat vertraging opgelopen…

En een tweede voorbeeld: “als ik jullie bestand in Google Earth zet, klopt er niks van de wegen! Die liggen er overaal naast!”… tsja. wat vertrouw je meer: een door landmeters tachymetrisch ingemeten bestand, of een applicatie van een bedrijf dat wereldwijd werkt en dus compromissen moet sluiten…

Dus ik meld me aan als vrijwilliger bij de coördinatenpolitie… :wink::laughing:

5 likes