(reverse)geocoding in QGIS met de PDOK Locatiesserver

Naar aanleiding van de vraag van @milou over hoe adressen toe te voegen aan punt locaties heb ik een twee QGIS Processing Tools geschreven voor het geocoderen en reverse geocoderen met de PDOK Locatieserver.

De tools zijn hier te vinden. In de README staat beschreven hoe je de tools kan installeren. Documentatie over de tool zelf zit in de tool zelf, zie de screenshots.

Het betreft de volgende twee tools:

  • PDOK Geocoder - pdok-geocoder.py: processing tool voor geocoding; het vertalen van een omschrijving van een locatie naar een geometrie; bijvoorbeeld het toevoegen van punt geometrieen aan een spreadsheet van adressen

  • PDOK Reverse Geocoder - pdok-geocoder.py: processing tool voor reverse geocoding; het vertalen van een gemetrie naar een omschrijving van een locatie; bijvoorbeeld het toevoegen van een adres aan een punt geometrie

image

Vragen en suggesties voor verbeteringen zijn welkom!

10 likes

Beste Anton,

Bedankt, de geocoder werkt goed met postcode huisnummer. Het format van het input veld is wel belangrijk, zoals je in je vorige topic aangaf postcode_huisnummer met een spatie “9999ZZ 9”, overigens werkt “9999 ZZ 9” met 2 spaties ook.

Nogmaals dank!

Erg handig, dank!

Zeker erg handig! Bedankt voor deze toevoeging!:grinning:

Mooi gemaakt Anton! Maar ik vraag me af of we van (minimaal) 3 PDOK QGIS plugins/scripts niet 1 mooie plugin moeten maken? Met gedeelde code voor dezelfde blokjes (requests bijbvoorbeeld). Als daar dan een foutje in zit hoef je het maar op 1 plek aan te passen en werkt alles weer. En we hebben meer mensen om die aanpassing te maken.

Ik denk aan een PDOK-plugin met

  • geocoding
  • reverse geocoding
  • layers zoeken en toevoegen
  • processing algioritmes
  • locatie zoeken vanuit toolbar en search-bar
  • etc

Goed idee? Ik weet eventueel een beetje budget om er een leuke dag van te maken maar de huidige corona-regels maken dat weer niet zo makkelijk…

2 likes

Ha Raymond, dat klinkt zeker als een goed idee. Ik ga binnen PDOK lobbyen om hier tijd voor te reserveren. Ik laat het weten!

2 likes

Wat een fijn script is dit toch !
EĂ©n kleine verbetersuggestie: je kunt nu maar op basis van 1 attribuut geocoderen, het zou handig zijn als je in de tool een samenstelling van attributen (straat, huisnummer, toevoeging, woonplaats) kunt opgeven. (nu los ik dat op door in QGis zelf een virtueel veld met deze samenvoeging aan te maken)

Ben wel benieuwd of de “bundeling der krachten” waar @raymondnijssen aan refereerde nog op de agenda staat

1 like

Hoi @gisnederland ,

Ja wordt inderdaad nog aan gewerkt. De nieuwe algoritmes komen in de PDOK Services plugin. Hier is 3 weken geleden tijdens de Nederlandse QGIS “hackday” nog aan gewerkt.

Er zijn al heel wat input parameters nu, dus extra velden toevoegen wordt best veel/druk. Wat je zou kunnen doen is een model maken met een Field Calculator blokje en daarna een Geocoder blokje en zo zelf de combi maken

Valt wel mee met de drukte, denk ik
Voortbordurend op de versie van @antonbakker heb ik nu dit:

maandag in DenGeoBuzz?

O ja die formule is zo wel kort! :+1:
Ik dacht dat je dit in je input parameter scherm zou krijgen:

Ja maandag en dinsdag naar DenGeoBozz. :honeybee: We hebben een “praattafel” met de QGIS Gebruikersgroep een beetje rechts in de achterste hal. Tot dan!!

1 like


:grimacing:

Kan toch? (En er wordt zelfs helemaal geen inputgeometrie gebruikt, alleen attributen.)

Het mooist is natuurlijk om de Target CRS default in te stellen op de QGis-project-CRS, secundo op de CRS van de invoertabel. en tertio op de in de algemene QGis options ingestelde “default CRS for layers”.
Ik zal me daar op een regenachtige middag eens in verdiepen

1 like

Goede suggestie, is indd een hele kleine change zowel in de ui als in de code, dus die neem ik mee:

image.

Voorstel wat betreft het overnemen de dfeault CRS lijkt me ook een goede, maar dat is wat meer werk.

1 like