17-19 feb 2021 - OSGeo - OGC - Apache Software Foundation Code Sprint

Nu bezig maar toch vermelden waard en je kunt nog meedoen, in welke vorm dan ook.

Deze week is de gezamenlijke OSGeo, OGC, Apache Software Foundation Code Sprint met nadruk op APIs. Ons eigen GeoCat is een van de sponsors.

Links:

Een uniek event omdat m.i. nooit eerder deze drie organisaties een dergelijk event samen deden. Er is veel kruisbestuiving uiteraard: zo werken leden van OGC SWGs voor de nieuwe OGC APIs zoals Features nauw samen met OSGeo-ontwikkelaars die deze implementeren in bijv pygeoapi en GeoServer. In totaal zijn er een kleine 100 projecten bezig. Alles online met af en toe plenair. Je kunt snel zien welke groep waaraan werkt en eventueel kijken/luisteren/meepraten in een Jitsi breakout room:

Uit Nederland doen, behalve ondergetekende, o.a. @pvgenuchten mee. Mogelijk dat we vanmiddag in de Open Geo Ruimte (zie aparte aankondiging) nog wat over kunnen hebben, bijv hier ook eens zoiets te organiseren rond NL-specifieke projecten.

Dank Just, goede samenvatting, GeoCat is silver sponsor van het event, dus wij nemen met een groot team deel, mijn collega’s Jose (geonetwork), Jody en Michel (Geoserver), Sander en ik (pygeoapi).

Aardig aan de sprint is dat er ook een aantal jena/fuseki developers deelnemen van de apache foundation. Dat levert interessante discussies op over sparql-baarheid van de OGC API’s.

Goed om te zien dat ogcapi-records handen en voeten begint te krijgen, voor GeoNetwork, pygeoapi (ogcapi-records is main topic in deze sprint en moet morgen in master landen), er is zelfs een implementatie voor geoserver beschikbaar. Nu de clients nog: ogcapi-records in QGIS metasearch, wie durft…

2 likes

Vanmiddag tussen 15:00 en 16:00 is er een online (GotoMeeting) status update van de projecten met ook een demo van pygeoapi voor OGC API Records (“OARec”, opvolger CSW, o.a. in NGR). Is helaas besloten maar als je er graag bij wil zijn DM mij en ik stuur je uitnodiging.

Je kunt de demo met data uit Nationaal Georegister, met dank aan @pvgenuchten, ook hier bekijken:

https://demo.pygeoapi.io/master/collections/dutch-metadata/

Nu ik hier toch ben:

pygeoapi heeft/werkt aan een zeer volledige OGC API implementatie, niet alleen Features (opvolger WFS) maar ook andere APIs zoals Tiles (Vector en Raster, nu MVT), Coverages (opvolger WCS), en nu dus ook Records (metadata). Door de Plugin Architectuur zijn allerlei (data provider) integraties vaak snel te realiseren. Ik noem bestaande zoals GDAL/OGR en rasterio.

Er is veel aktiviteit rond dit project, maar er is ook nog heel veel te doen. Wil je meedoen? In welke vorm dan ook, hoeft niet alleen programmeren te zijn, neem contact met pygeoapi team op. Dat kan gemakkelijkst via Gitter: https://gitter.im/geopython/pygeoapi maar er is ook een mailing lijst.

1 like