1e week juni WFS 3.0 Werkweek

Wat betreft complexere data structuren, als je kijkt naar het huidige response model ogcapi-features/featureGeoJSON.yaml at master · opengeospatial/ogcapi-features · GitHub dan is het properties:Feature model niet verder uitgewerkt (los van de vraag of application/geo+json uberhaupt dan nog een relevant response formaat is). Ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken. Bijvoorbeeld zou een constructie mogelijk zijn, waarbij een collection een array “lantaarnpaal” terug geeft, waarbij de specificatie vereist dat lantaarnpaal de properties van FeatureGeoJSON “erft”. Maar ja, dan is het natuurlijk geen geojson meer. Als voorbeeld https://brk.basisregistraties.overheid.nl/api/v1 waar iedere collectie expliciet objecten van een bepaald type terug geeft, maar wel eigenschappen van FeatureGeoJSON bevat.

Ik wil ook nog even op deze thread wijzen implement schema.org in responses · Issue #33 · geopython/pygeoapi · GitHub, een alternatieve aanpak waarbij je het datamodel niet in YAML definieert maar in een json-ld context. Mogelijk ook relevant voor de werkweek

1 like

Ook wij (GeoNovation) willen graag aanwezig zijn bij deze Werkweek. WFS 3.0 lijkt me noodzakelijk voor de nabije toekomst.

1 like

wfs3 in qgis experiment

GDAL heeft reeds een wfs3 driver beschikbaar, in qgis kun je deze gebruiken om wfs3 te laden. Je maakt daarvoor een VRT bestand aan en opent dit als nieuwe laag in qgis

<OGRVRTDataSource>
<OGRVRTLayer name="ahccd-stations">
    <SrcDataSource>WFS3:https://geo.weather.gc.ca/geomet-beta/features</SrcDataSource>
    <SrcLayer>ahccd-stations</SrcLayer>
    <LayerSRS>WGS84</LayerSRS>
</OGRVRTLayer>
</OGRVRTDataSource>

Zorg dat je een recente versie van GDAL hebt met WFS3 support

2 likes

Voor de kennissessie op donderdagmiddag 6 juni, die de werkweek afsluit, is er inmiddels een aanmeldformulier op de Geonovum website.

2 likes

Ik wil graag een challenge indienen voor de WFS 3 werkweek, het is niet direct op WFS 3 gebaseerd, maar wel sterk gerelateerd.

Tegenwoordig biedt Google dataset zoeken aan op https://toolbox.google.com/datasetsearch.
Het zou interessant zijn om de mogelijkheid in QGIS/ArcGIS/SuperGis/… te hebben om de dataset zoekmachine te doorzoeken om relevante datasets te vinden en deze te openen zonder het pakket te verlaten. Met de aanstaande WFS 3-standaard, die direct door zoekmachines gecrawld wordt en waarschijnlijk zonder enige tussenkomst in de dataset zoekmachine verschijnen, zullen zoekmachines populairder worden als zoekplatforms voor datasets.

Enkele uitdagingen om onderzoek naar te doen:

  • Biedt google een API voor het opvragen van datasets of is er alleen de website
  • Google stelt de distributie-URL momenteel nog niet beschikbaar (of zal misschien nooit), dus het is moeilijk om de daadwerkelijke data-inhoud link te vinden, er is alleen een link naar een webpagina die metadata over de dataset geeft, die een distributie-URL kan bevatten ( geïdentificeerd door DataDownload.contentUrl)
  • Google heeft een interessant mechanisme voor het identificeren van duplicaten tussen catalogi, wat betekent dat een enkele dataset hit kan resulteren in verschillende links over waar het is gepubliceerd, de meest handige optie lijkt om elk van deze locaties te bekijken om het eerste exemplaar te vinden dat de informatie bevat die we nodig hebben, of laat de gebruiker beslissen welk exemplaar moet worden gebruikt.
  • Hoe de encoding / formaat te identificeren en te valideren of het een geldig type is voor het pakket, veel voorkomende typen die kunnen worden toegevoegd zijn geopackage, shape, csv, excel, wms, wfs, wcs
  • Die datasets die standaard niet ruimtelijke zijn, kunnen ruimtelijk worden gemaakt door enkele kolommen toe te wijzen om te worden gebruikt als coördinaten, of adressen / locaties die worden gebruikt om coördinaten af ​​te leiden, maar dit moet waarschijnlijk worden gedelegeerd aan andere delen van het pakket

Ik ben benieuwd of dit een aardige case is voor de werkweek.

3 likes

Hoe technisch wordt de bijeenkomst op 6 juni? Wij maken als OD veel gebruik van geoservices, maar zit niet zo in de techniek er achter. Ben wel benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden.

Moeilijk om hierop antwoord te geven. De werkweek heeft een redelijk technisch karakter, maar het evenement op donderdagmiddag 6 juni is voor een iets breder publiek bedoeld. Bijvoorbeeld resultaten tonen van de werkweek, samenvatting van de (on)mogelijkheden, ervaringen delen.

Het is lastig om te zeggen wat de exacte invulling wordt, dat ligt namelijk ook aan het verloop van de week.

Bedankt, snap ik. Ik ga mezelf gewoon inschrijven en laat me verrassen.

Sinds kort ben ik actief betrokken by het pygeoapi [1] project, een Open Source implementatie in Python van WFS v3 (en meer bijv Processes en Coverages) en zou daar in deze werkweek graag verder mee gaan.

Afgelopen week was de jaarlijkse OSGeo (.org) CodeSprint in Minneapolis. Vanuit Nederland hebben o.a. Jorge Jesus en Paul v G. (GeoCat) en ik ‘remote’ deelgenomen. Er is veel werk verzet, o.a.:

  • een “OGR Connector” waarmee in theorie alle GDAL/OGR Vector bronnen via WFS v3 kunnen worden ontsloten. Voorlopig vnl WFS v2, dus bijv bestaande PDOK WFS-en via WFS v3 ontsluiten (RDinfo, zie plaatje)!
  • demo website: [2]
  • serverless invoke
  • Docker Images

pygeoapi gaat dus verder dan WFS v3, ook bijv (Raster) Coverages zijn gepland. Wie weet vindt iemand dat leuk om daarin te duiken. Sowieso verwelkomen we graag bijdragers!

Je kunt de dagelijkse activiteit via Gitter [3] volgen.

[1] https://pygeoapi.io
[2] https://demo.pygeoapi.io
[3] https://gitter.im/geopython/pygeoapi

3 likes

We hebben inmiddels een concept programma voor 6 juni.

13:00 inloop
13.15 - 13.45 opening + intro SDI.Next
13.45 - 14.00 Stoomcursus WFS 3
14.00 - 14.40 blok 1 Resultaten WFS 3 werkweek (incl. introductie over opzet)
14.40 - 15.00 pauze
15.00 - 15.40 blok 2 Resultaten WFS 3
15.40 - 16.00 wrap-up: lessons learned, hoe verder in NL, wat terugleggen bij OGC/ISO

Bij de demo’s zullen we vragen naast het demo-en zelf, vooral ook lessons learned en wensen voor de standaard te presenteren.

Volgende week start de WFS3 werkweek. Tijdens deze week kan een ieder (op afstand) aan de slag met bijvoorbeeld een eigen WFS 3.0 server- of client implementatie. Dit met hulp van een groepje experts die de hele week beschikbaar zijn voor vragen en om mee te denken. Elke bijdrage is welkom: van een korte test in een “verloren” uurtje tot de hele week aan de gang met een onderwerp.

Op maandag 3 juni, van 10:00 tot ongeveer 11:00 uur trappen we in een webinar de week af met onder andere een introductie SDI.next, een stoomcursus WFS3 en (praktische) informatie over de werkweek. We gaan dan in op de experimenten en onderzoeksvragen, wie wat zou willen bijdragen en hoe de week eruit ziet.

Aanmelden voor het webinar is niet nodig. Om deel te nemen, ga op 3 juni naar:

Niet de mogelijkheid om online deel te nemen? Inbellen kan ook via: +31 (0)20 808 3218. Vergader-ID: 115-972-832 #

We hebben alvast een Github repository ingericht, dat we gedurende week zullen gebruiken voor resultaten, demo’s, links en het verzamelen van issues en suggesties. Via Lessons learned from Dutch WFS 3 experiments zijn, ter inspiratie, ook al wat potentiële vragen te vinden.

Hopelijk tot 3 juni!

En schroom niet deze informatie door te sturen naar mogelijk andere geïnteresseerden.

1 like

Wat goed dat deze werkweek wordt georganiseerd! Ik experimenteer graag mee!
Helaas kan ik 6 juni niet bij het inloopspreekuur zijn. Kan je ook van een afstand e.e.a. uitproberen en evt. vragen stellen? Ik las al wel dat er een aantal WFS 3 services beschikbaar zullen zijn om mee te werken, top!

1 like

Cindy, leuk dat je interesse hebt. Op afstand eraan werken kan zeker. Vragen kunnen dan via dit forum en/of via Gitter

Naast wfs3 (ogc API features) wordt momenteel al gewerkt aan diverse andere ogc apis, zoals oapi map tiles en oapi coverages, mogelijk is er interesse om ook met een van deze standaarden aan de gang te gaan, zelf heb ik interesse om te kijken naar oapi catalog (cat4), een draft spec is beschikbaar op Index of /Projects/cat4.0 (of voor dwg leden GitHub - opengeospatial/ogcapi-records: An open standard for the discovery of geospatial resources on the Web.). Anderen met interesse hiervoor?

De slides van de kickoff staan op Github: wfs3-experiments/slides/kickoff at master · Geonovum/wfs3-experiments · GitHub

2 likes

We verzamelen resultaten (voorlopig) op Github: Experiments WFS3 werkweek | wfs3-experiments

Vandaag o.a. 2 APIs erbij, tip voor aanmelden in zoekmachine voor Google Dataset search en een testclient.

Ook al genoemd in de kickoff. Op donderdagochtend (vanaf 9:00 uur) in het Beatrixtheater Utrecht bieden we voorafgaand aan de bredere kennissessie de gelegenheid om implementaties op elkaar af te stemmen. Bijvoorbeeld: een API testen in een client en ervaringen uitwisselen. Noem het een mini-hackathon. Ook kunnen we daar ervaringen uitwisselen, wat mooie input voor de middag is.

Kom je donderdagochtend en blijf je ook voor de middagsessie? Dan staat er ook een lunch klaar voor je.

Nabrander: als je een demo hebt, is er tijd om die 's middags te tonen en bespreken. Niet nodig om slides o.i.d. te maken (mag wel), maar alleen de demo laten zien en wat vertellen over ervaringen / lessons learned en ideeën voor doorontwikkeling, is voldoende. Het mag ook een soort pitch zijn.

Geheel vrijbllijvend: wie denkt er iets te hebben voor de middagsessie?

Morgenochtend is in het Beatrixtheater Utrecht een werksessie over WFS 3, s middags een bredere kennissessie. Als jullie interesse hebben, laat het vooral weten. Er zijn bijvoorbeeld verschillende API implementaties om te gebruiken / testen.

Groeten,
Thijs

Alle resultaten van deze week staan beschreven op

Daarnaast is er op de komende FOSS4G-NL op 20 juni bij TU Delft een complete track (11:45-13:00) over de nieuwe OGC API Standaarden, waaronder WFS3. Je kunt je nog opgeven via https://foss4g.nl

image

1 like