3D Basisvoorziening is geactualiseerd

De drie datasets in de 3D Basisvoorziening zijn vernieuwd. U kunt de geactualiseerde 3D Basisvoorziening downloaden als open data via PDOK.nl. het Kadaster is benieuwd naar uw ervaring hiermee.

Wat zijn de belangrijkste verschillen ?

– Alle producten zijn geactualiseerd op basis van de luchtfoto’s van 2020 en data uit de BAG en BGT van 1 januari 2021.
– De actuele jaartallen zijn toegevoegd aan de bestandsnamen in verband met het selecteren van meerdere producten en jaargangen.

Deel uw ervaringen

Het Kadaster is benieuwd naar uw gebruikerservaringen en opmerkingen om het bestand te verbeteren. Neem gerust contact met ons op. U vindt de contactgegevens op PDOK.nl.

Over de 3D Basisvoorziening

De 3D Basisvoorziening bestaat uit het 3D Basisbestand Volledig, 3D Basisbestand Gebouwen en 3D Hoogtestatistieken Gebouwen. Deze datasets zijn gebaseerd op topografie uit de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de gebouwen uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en volledig automatisch hoogte gegenereerd uit luchtfotobeelden en het Actueel Hoogtebestand Nederland. Het bestand wordt jaarlijks geactualiseerd. Lees meer op de pagina 3D Basisvoorziening.

Ik lees een soort kruislingse doorverwijzing voor support. Is dit forum nu wel /niet een juiste plaats om ervaringen te delen over 3D BAG en 3D basisvoorziening? Mij lijkt dat wel een logische plek. Is Kadaster wel of niet aangehaakt?

Als Feedback die ik wel even wil doorgeven: de titles zijn nog veel te groot om er efectief iets mee te beginnen.

Het forum is een juiste weg, maar (zoals je al las) zijn er nog meer wegen :–) Vanuit verschillende registraties/diensten (waaronder 3D en PDOK) is het Kadaster aangehaakt. Wellicht dubbelop maar zal de post nog wel even doorsturen naar de betrokkenen.

1 like

Bij mijn casus bij het Zuiderpark in Den haag (rd 79400, 452600) lijk ik in de 3D Basisvoorziening per waterdeel 1 of meer polygonen te missen, die steeds wel goed meekomen uit een download van de 2D BGT waterdelen. Zo op het blote oog lijkt er iets fout te gaan zodra een waterpolygoon gekruist wordt door een brugpolygoon. In de 2D BGT loopt de waterdeel polygoon door tpv een brug. In de 3D Basisvoorziening stopt de polygoon van een waterdeel bij een brug, maar is er aan de andere kant geen verdere polygoon aanwezig.

concreet lokaal_id van een waterdeel waar ik dit zie gebeuren: W0372.14280cb4b4020772e053530a0b0af16a

Nu is visualisatie van de 3D Basisvoorziening cityjson niet triviaal, maar ik ben toch benieuwd of iemand dit probleem ook ziet? Als workaround vul ik nu maar de restruimte, maar wie weet speelt dit probleem ook bij andere typologiën.

Dank voor je melding. Dit probleem is sinds kort bij ons bekend en er wordt aan gewerkt om dit op te lossen.

1 like

Dankjewel voor je reactie. Waar is de beste plek om te zoeken naar known issues in de 3D basisvoorziening?

1 like

@EkkoNap bekende issues zijn te vinden in de documentatie: Productbeschrijving 3D basisvoorziening. Maar voor dit probleem zijn we nog bezig met de analyse, dus dit is op dit moment nog niet opgenomen in de documentatie.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.