3D basisvoorziening Nederland converteren naar DWG of dergelijke

Via Blender!

Ik heb een aantal steden als 3d bij mijn DXF converter gevoegd.

https://pdok.mapconverter.app

Het is nog experimenteel en het aantal gebieden is nog beperkt.
Wat wel werkt is dat je eenvoudig een selectie kunt maken en niet een hele set hoeft te downloaden.
Momenteel is het maximale te selecteren gebied 200ha. Dit zodat mijn server voor iedereen bereikbaar kan blijven.
(mocht iemand een groter gebied willen downloaden, laat het even weten support@mapconverter.app)

DXF en 3d zijn samen niet ideaal. Maar DXF kan in bijna alle software geladen worden (zie mij test screenshots). De 3d modellen zijn ook samen met de luchtfoto en de

Tot nu toe zijn alleen Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven toegevoegd.
Utrecht volgt deze week.
Ik wil de database snel uitbreiden. (mocht je een gebied willen selecteren dat nog niet in de set zit, laat et even weten dan update ik mijn servers).

In de pdok 3d kaarten zitten ook nog wel veel fouten.
Verder viel mij op dat de modellen van de bruggen vaak erg veel fouten hebben (er vanuit gaan dat de fout natuurlijk niet bij mij zit :smiley: ).
Wat wel fantastisch is dat deze kaarten perfect als onderlegger dienen.

Zelf vraag ik me af waar ik de 3d modellen voor ga gebruiken. De modellen van Esri voor een aantal steden zijn veel gedetailleerder en van hogere kwaliteit.
De modellen doen het goed in sketchup. Ik denk dat ik ze daar veel zal gebruiken. Voor stedenbouwkundige analyses.
Ik denk dat ik ze niet vaak voor 3ds max/Blender visuals zal gebruiken. Daar vind ik ze te grof voor.

In de app zijn er 2 lagen met de naam building. De laag building komen uit de “volledig”-set en building-detail uit de “gebouwen” set.
De gebouwen set heeft meer detail maar levert ook snel grote kaarten op.

Hieronder staan de resultate van mijn eerste tests:

city-amsterdamSchermafbeelding 2020-12-28 162035Schermafbeelding 2020-12-21 173911Schermafbeelding 2020-12-21 172014Schermafbeelding 2020-12-28 164127Schermafbeelding 2020-12-28 162550Schermafbeelding 2020-12-28 164536Schermafbeelding 2020-12-31 001145Schermafbeelding 2020-12-29 135326Schermafbeelding 2020-12-30 235654Schermafbeelding 2020-12-30 235755

2 likes

Ziet er heel erg goed en bruikbaar uit! Voor 2D werkt het al goed.
DXF is denk ik wel het juiste formaat
Nu alleen de rest van Nederland beschikbaar maken zo! Top!

Dit ging over het formaat en niet zozeer over de grootte, @Anton. Het zijn dus in feite twee obstakels om overheen te komen. Beide moeten wat mij betreft genoemd worden
200 tot 600 MB is echt te groot en onhandelbaar. Ik kom op 2.6 GB uit filesize na importeren. Citymodellen zouden beter ‘wijkgroot’ moeten zijn en niet de omvang van de een hele regio!

En aangezien dhwt forum de enige manier lijkt te zijn om met mensen van kadaster in contact te komen.
Bij deze nog maar eens de melding. Dank je

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.