3D basisvoorziening Nederland converteren naar DWG of dergelijke

Hoe kan ik de 3D basisvoorziening (Nederland in 3D) converteren naar een formaat die ik in Autodesk revit of autocad kan inladen? Het lukt mij niet om de CityJSON tegel van een gebied met de geadviseerde software te converteren. Ik heb Qgis3 geïnstalleerd met de plug-in voor cityJSON maar na een nacht is er geen resultaat.
Wat ik wil is een situatie/omgeving voor mijn architectuurprojecten.

Alvast dank voor de hulp!
Kristof

1 like

Punt is een beetje dat Revit nogal een gesloten bolwerk is :wink: Bij NEDCAD is de ambitie er in ieder geval om dit zowel als lokale installatie als SaaS voor Autocad/Bricscad te gaan bieden, daar zit een nogal grote launching customer achter. Ik weet dat ze LOD 1 zonder problemen nu al aan je zouden kunnen leveren. Dat is concreet BGT + hoogte op NAPTRANS 2008.

Het is nog bijna niemand gelukt om hier iets van te maken, de bestanden zijn veel te groot.

1 like

Grappig eigenlijk. Hier worden zeer grote bestanden uitgeleverd, dat moet iedereen maar aankunnen.

Maar als je dan in het kader van de omgevingswet GML wilt aanleveren, dan moet je ervoor zorgen dat die gml binnen de 10 Mb blijft…

Een wat schizofrene situatie.

1 like

Kadaster zou best eens wat ‘cad vriendelijker’ kunnen aanleveren.

Inmiddels is gebleken dat ik verkeerd geïnformeerd was. Voor omgevingswet mag gml WEL groter dan 10Mb worden.

wellicht kun je je cad- leverancier eens vragen of ze open standaarden goed willen gaan ondersteunen.
Of, als ze dat niet willen, of ze dan een benadering als ESRI willen kiezen waarbij ze dezelfde content opnieuw uitleveren in het eigen gesloten formaat.

Als belastingbetaler ben ik erg blij dat Kadaster GEEN geld besteed aan het uitleveren van allerlei gesloten data formaten die worden gemaakt om klanten afhankelijk te maken van 1 specifieke leverancier.

2 likes

Dwg en dxf zijn defacto standaarden, bij gebrek aan ‘echte’. Maar het zeker NIET leverancier gebonden. Gewoon goed regelen bij de bron en niet doorschuiven naar de gebruiker om het wiel uit te vinden! Dat is nog namelijk vele maken inefficiënter. Dat zeg ik als belastingbetaler en gebruiker. :wink:

Hans, graag on-topic blijven. De oorspronkelijke vraag is hoe de data in bijvoorbeeld Revit of AutoCAD is te krijgen. Het gaat er niet om in welk formaat het Kadaster moet gaan leveren en het heeft geen toevoegde waarde om hier weer over te beginnen.

Als je graag iets nuttigs wilt doen, download de hele dataset dan, converteer deze naar DWG of Revit en biedt het aan ter download aan de geïnteresseerden. Daar maak je vast een boel mensen blij mee :slight_smile:

Anton, ik hoor graag van jouw eens je on topic aanvulling. Als jij hier een pasklaar technisch antwoord op hebt. Graag. Maar het probleem zit in de bron. En draagt je een beetje als strenge scheidrechter. Beetje jammer vind ik dat. Ik neem de vrijheid om iets verder te kijken en een mening te vormen Je suggestie is ook overbodig.

" De bestanden zijn te groot" .wat deed je ermee, te groot voor wat? Jij bent dwg programmeur beste Anton, toch?

Een mogelijke route als aanpak. Je bent wel even een paar uurtjes aan het puzzelen maar ik neem je even mee…

Converteer eerst CityJSON naar GML
via website
https://ninja.cityjson.org/ werkt niet
(bestanden zijn natuurlijk veel te groot… Bedoelde je dit misschien Anton ?)

via DOS prompt
https://www.cityjson.org/help/users/conversion/
Hier blijft het mij mij even steken.

Als je nu een CityGML, GML is meer bekend in GIS en CAD wereld,
Dan kunt je deze waarschijnlijk converteren naat KML of Collada met

BlenderBIM gebruiken voor 3D GIS/ BIM bewerkingen
Vanuit hier kun je exporteren naar FBX (ex Autodesk bestands formaat) DXF, DWG (ex Autodesk bestandsformaat). Maar dan ben je in ieder geval lekker op weg.

Als er iemand is die in deze conversie / zoektocht stappen dichterbij komt dan verneem ik het graag.
Heb Kadaster ook even een berichtje gestuurd dat er best nog wel een verduidelijking mag komen HOE je cityjson gebruikt in een ontwerp omgeving…




to be continued… (or not, Anton)

Inmiddels in IMOW 1.0.3 release candidate de volgende passage gevonden:

image

Helaas was ik toch beter geïnformeerd dan ik dacht.

Valt de 3D basisvoorziening ook onder de omgevingswet? En een levering vanuit de BGT? Er zijn wel meer bronnen waarbij de GML ruimschoots voorbij de 10MB gaan.

In het Informatiemodel Omgevingswet van vorig jaar lees ik andere groottes:

image

Hier te vinden:

Wil je per se de hele tegel importeren of is een kleinere deel ook een optie? Zo ja, kun je het bestand eerst bijknippen met cjio tools van TU Delft (GitHub - cityjson/cjio: CityJSON/io: Python CLI to process and manipulate CityJSON files). Bijvoorbeeld:

cjio 37ez2.json subset --bbox 85286.357 438000.155 87032.181 439367.718 save kleiner.json

Of je kunt alleen sommige feature types eruithalen:

cjio d37ez2.json subset --cotype Road save roads.json

Er is nu ook een bestand met alleen gebouwen in LOD1.3 beschikbaar. De tegels zijn daar een stuk kleiner.

En, CityJSON kun je naar CityGML converteren met citygmltools: GitHub - citygml4j/citygml-tools: Collection of tools for processing CityGML files

Volgens mij is het probleem hier dat die tools eerst het hele json-bestand gaan inlezen (in RAM) en er dan pas iets mee kunnen. Wat mist is een tool die de bestanden in blokken kan parsen en verwerken. Dat zal nog steeds wat tijd kosten (waarschijnlijk wel minder tijd) maar niet zo veel geheugen vragen.

Klopt. Je hebt veel geheugen nodig. Ik moest op een gegeven moment een grote machine in de cloud huren… Ik heb wel van mensen van TU Delft gehoord dat ze voor de volgende release van cjio gaan kijken of ze het efficiënter kunnen maken qua geheugengebruik.

1 like

Kortom. Onwerkbaar?
Even terugkoppelen aan Kadaster.

nb. zelfs FME kan er nog niet veel mee
https://docs.safe.com/fme/html/FME_Desktop_Documentation/FME_ReadersWriters/cityjson/quick_facts_cityjson.htm

Gevangen in een loop. Kadaster geeft geen ondersteuning aan de data. Verwijzen naar hier voor vragen. Fraai.