3D bebouwing en kaart van een deel van een stad of wijk naar Sketchup

Hallo!
Ik zie dat er een uitgewerkt 3d-bestand is en wil graag deze met kaartondergrond naar Sketchup halen. Ik heb geen GIS-applicatie, wel autocad en microstation. Kan dat? Hoe doe ik het dan?

Ja dat, kan via BlenderGIS.In=> citysjon Out=>DXF. Verwacht geen oogstrelende geometie.

Andere optie is via IFC, heeft mijn voorkeur
AutoCAD Civil3D ondersteund IFC (heel beroerd), BricsCAD Bim werkt stukken beter
Bentley zal vast ook werken aan IFC, maar ik zie Bentley niet op de lijst van BuildingSmart als gecertificeerd.
Ik heb beschreven hoe je cityjson kunt omzetten naar IFC. Beetje omslachtig maar het werkt wel.

Ik verneem graag je ervaring :slight_smile:

1 like

Sorry, ik ben je direct kwijt bij BlenderGIS, dat heb ik niet. En het downloaden begrijp ik niet, die website GitHub - domlysz/BlenderGIS: Blender addons to make the bridge between Blender and geographic data is niet duidelijk. Ben er nu al een tijd meebzig maar kom er niet uit. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze niet gewoon een directe manier bedacht hebben op het op te slaan als DXF of DWG, ik neem aan dat architecten en stedenbouwkundige ongeveer de grootste afnemers van de 3d-kaart zijn?
Groet,

Begrijp dat het lastig is. Veel kronkels en omwegen. In blender moet je de addons toevoegen met zip files. Daarna kun je json importeren. De andere manier is met gml naar ifc volgens beschrijving.

En ik ben het met je eens dat de ontsluiting van 3d bag via enkel deze drie bestandsformaten te wensen over laat en je een beetje het spreekwoordelijke bos in wordt gestuurd als je die formaten niet kent. Ik wil de tile wel converteren voor je als dat helpt…

@buropposso

Je kunt de 3d omgeving ook hier downloaden als .obj file.
https://3dbag.nl/en/viewer