3D bodemdoorsnedes in QGIS

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel aan het proberen om bodemdoorsnedes van een onderzoeksgebied (gebied Soesterberg) te visualizeren in 3D. Ik zou graag de bodemlagen die gevonden kunnen worden in het DINOloket weerspiegelen tegen een DEM.

Dit zou inhouden, DEM bovenop waardoor ik hoogteverschil kan weergeven en daaronder de desbetreffende bodemlagen die onder de locatie te vinden zijn. Ik ben een beetje aan het puzzelen geweest met meerdere github python projecten, plugins en dergelijke, maar niks heeft op een antwoord uitgewezen.

Tot nu toe is GIS2threeJS plugin het meest effectief gebleken en de 3D map viewer van QGIS zelf waarin de DEM en haar hoogteverschil gevisualiseerd kan worden maar het tweede deel stuit ik echt op.

Is er iemand meer ervaren die mij zou kunnen helpen? Ik heb een beetje python kennis, dus mochten er bepaalde scripts zijn die ik over het hoofd heb gezien, zou ik dit ook al enorm waarderen.

Even om je vraag te ontleden: je verwijst naar DINO loket. Ben je al bekend met het BRO-loket? (Basisregistratie Ondergrond)?

Als je links op bijvoorbeeld GeoTop klikt en rechts in het menu op ‘lijn tekenen’ dan krijg je via een pop-up een dwarsdoorsnede van de bodemlagen.

Maar omdat je ook QGIS memoreert wil je misschien ook andere geo-data bij die bodemlagen toevoegen.
Helpt dan deze site met de 3d webservices?

Ik ben bekend met het BRO-loket en de geotop dwarsdoorsnedes. Ik vroeg me met name af of het mogelijk was om dit soort dwarsdoorsnedes te koppelen aan een ahn bijvoorbeeld en een 3d visualisatie te maken van het hoogteverschil en de desbetreffende bodemlagen.

De voxelmodellen van BRO kan ik in ArcGis Pro visualizeren via de arcgis verwijzing, zou dit ook mogelijk zijn in een QGIS omgeving?

wat de mogelijkheden zijn binnen 3D Qgis weet ik niet. Ben benieuwd wat anderen ervan weten!

Ik heb een mogelijke oplossing gevonden.

REGIS_II kan gedownload worden publiekelijk. Dit is een voxel model tot 500m diepte NAP. Deze 3D bestanden kunnen in een aparte applicatie genaamd subsurfaceviewer worden geïmporteerd.

In de viewer kan men cross-secties maken van de bodem van plek A tot plek B. Deze cross-sectie kan dan weer in een 3D shape file geëxporteerd worden vanuit de viewer.

Deze 3D shape file kan in QGIS geïmporteerd worden en met een beetje layer styling en 3D symbology, kan je in QGIS2threeJS (downloadbare plugin) een cross sectie gevisualiseerd worden.