3D coördinaten via 3D BAG WFS

Hallo GIS’ers,

Mijn doel is om individuele panden in te laden via de WFS van https://data.3dbag.nl//api/BAG3D_v2/wfs.

Nou krijg ik wel een succesvolle response maar deze bevat geen 3D-coördinaten. Als ik de CityJSON documentatie lees heb ik alleen het ‘building’-object zonder de bijbehorende ‘buildings-part’. Is het mogelijk om deze via de WFS te verkrijgen?

Natuurlijk zou ik de data kunnen downloaden en via bijvoorbeeld PostGIS kunnen inladen maar het liefste wil ik niet meer data dan noodzakelijk te verwerken.

Kan ik via de WFS van de 3D BAG ook aan de 3D-objecten (LoD 2.2) komen?

ALs ik naar de Capabilities van die WFS kijk niet. Alle FeatureTypes die daarin beschreven worden, zeggen in hun Abstract dat het om de footprint vann het bouwwerk gaat:

  • BAG3D_v2:lod12 BAG footprints with calculated height from AHN3.
  • BAG3D_v2:lod13 BAG footprints subdivided in parts of different heights based on AHN3.
  • BAG3D_v2:lod22 BAG footprints subdivided in parts based on details of their roof structure based on AHN3.

Dus het lijkt er niet op dat je 't 3D-object uit die WFS kunt halen, volgens de Capabilities althans, voor zover ik kan zien. En als ik jouw voorbeeld url probeer, met json of KML als output, krijg ik ook alleen een 2d object terug, zonder z.

Helaas, bedankt voor je reactie.

Vraag mij dan wel af hoe het in de 3D BAG viewer is gedaan. Maar ik begrijp dat 3D-GIS nog geen volwassen technologie is. Hopelijk komt deze mogelijkheid in de toekomst nog als WFS beschikbaar of als API.

Dmv een tiling service. Weet niet welke browser je gebruikt, maar met F12 in Chrome of Firefox kun je precies zien welke netwerk-requests gedaan worden. En dan zie ik, naast de tiles voor de BRT Achtergrondkaart, deze langs komen: https://3dbag.nl/download/3dtiles, die b3dm-tiles download.

Overigens is dat geen heel recente BAG in de BAG Viewer lijkt mij: ik zie verschillende panden er nog niet in zitten, waarvan ik weet dat ze er al minstens twee jaar staan (omdat ik er met enige regelmaat langs rijd/loop, bovendien is het bouwjaar in de BAG zelf resp 2018 en 2016!). Vooral die van 2016 begrijp ik niet, ligt ook niet aan de LoD.

Misschien omdat het AHN daarvan nog niet beschikbaar is? Want dat heb je ook nodig om van de (2D)BAG 3D te maken.

Oh duh! Natuurlijk, suf dat ik daar niet aan dacht…