3D GIS data in CloudCompare

Dit filmpje is gemaakt met opendata en opensource.CloudCompare.
Wat wel een beetje jammer is. De ‘3D basisvoorziening’ kan niet gebruikt worden vanwege de immense tiles…

Deze content is geblokkeerd. Neem contact op met de site-eigenaar om het probleem op te lossen.

1 like

Als linkje lijkt hij het wel te doen: Omgevingsmodel NDSM terrein - YouTube .

2 likes

Ik denk dat hier een verdekte klacht richting de hosting van de pointcloud data in zit. Wat terecht is, want die tiles zijn inderdaad belachelijk groot.

Het zou mooi zijn als ‘iemand’ die tiles zou aanbieden in een open formaat zoals EPT of misschien zelf Cloud Optimized Pointclouds !

1 like

@tomvantilburg, de puntenwolk lijkt mij tegel 25EZ1_12 van geotiles.nl à 330 MiB (tegen 7½ GB voor het origineel).

De 3D basisvoorziening staat ook hier nog wel op het lijstje, maar met de komst van de werkbaarder 3DBAG die voor veel toepassingen ook voldoet is de urgentie er ook wel weer vanaf…

1 like

Dat is al stukken beter (goed initiatief! :slight_smile: ) , en ik vraag me af waarom het PDOK dat toen zelf niet kleiner heeft getegeld maar nog steeds zonde van al het dataverkeer als je slechts een klein stukkie zoals in het filmpje nodig hebt want 330 mb ingepakte LAZ al snel 1.5 gb aan data dat je moet verwerken. Het werken met een octree zou enorm helpen bij het werken op kleine locaties.

1 like

Vraag ik me ook al een tijdje af :slight_smile: Wat belet kadaster om de bestanden (tiles) kleiner aan te bieden? Denk dat het de BV Nederland een hoop geld kan schelen als data dusdanig wordt aangeboden dat de ontwerp praktijk er direct iets mee kan doen (oops! mag dat?) Onzuinig omgaan met computerkracht en onnodig data overdracht is ook een vorm van energie verspilling. Onderschat fenomeen.

Dit is tile 25ez1 (A’dam) als .obj geimporteerd in Blender.
Gaat al een stuk sneller. Half uurtje in plaats van 10 uur.

Ik ben het helemaal het Hans eens. De tiles zijn in de laatste set al in 4 delen opgedeeld maar nog steeds heel groot. Het zou erg handig zijn als deze files nog kleiner worden gemaakt.

Mocht iemand kleinere stukken willen downloaden dan kan dat via mijn web app. Ik weet dat die niet voor iedereen een goede oplossing is aangezien mijn app een betaalde app is.
Je kunt gratis 50 ha. downloaden (DXF en binnenkort ook DWG of OBJ). Vaak is dat voldoende. Een uitsnede van 25ez1 kost dan nog 20 seconden om te downloaden. En is zelfs in sketchup te gebruiken :slight_smile:


De Dam in Amsterdam een combinatie van pdok 3d en bag3d voor de gebouwen

Ik heb grote delen van de PDOK 3d set in een eigen dataset omgezet. Mocht iemand daar gebruik van willen maken dan wil ik heel graag kijken of ik kan helpen.

Mooi initiatief Jeroen!
Nog beter zou zijn het bij de bron aan te pakken… laatste woord is er nog niet over gezegd denk ik :slight_smile: