3D-PDOK openen in QGIS

Beste,

Sinds kort werk ik met Qgis en de kaarten van PDOK. Nu zou ik graag de 3D-kaart gebruiken, want ik wil uiteindelijk graag een 3D beeld hebben.
Ik krijg echter steeds in QGis de foutmelding dat het bestand niet als geldig bronbestand wordt beschouwd. Mocht iemand mij hiermee kunnen helpen, hoor ik het graag.

Indien er ergens een simpelere manier is om de 3D-beelden te bekijken, hoor ik het ook graag.
Alvast bedankt!

Beste Nynke,

Neem aan, dat je de 3D Kaart NL van PDOK bedoelt? Dit bestand is in GML en is heel groot. GIS-pakketten kunnen dit bestand meestal niet openen. Daarom is bijvoorbeeld NLExtract ontstaan. Dit project leest de GML-bestanden van PDOK in en ontsluit deze bijvoorbeeld als een dump-bestand, dat je in PostGIS kan inlezen. Kortom: je hebt nog een tussenstapje nodig voor de de 3D-bestanden met QGIS kan gebruiken. Een stappenplannetje is uitgewerkt op http://data.nlextract.nl/top10nl3d/.

QGIS is echter nog steeds een 2D-visualisatie. Je kan vanuit QGIS met behulp van de plugin-manager de Qgis2threejs downloaden. Daarmee maak je dan een web-pagina, waarmee je de data in 3D kan bekijken. Succes!

1 like

Jaa dat ziet er zomaar uit als hetgeen waar ik naar op zoek ben, het missende stapje wat ik (al een week :blush: ) probeerde te vinden. Eens kijken of het me lukt om het GML-bestand om te zetten.
Bedankt!

Helaas lukt het me maar niet om dat GML bestand om te zetten. Weet iemand misschien een stappenplan voor dummy’s?