Hallo, ik ben redelijk nieuw in de GIS wereld, en ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden van 3D in QGIS.
Het is me gelukt om de gebouwen en 3D bag van www.3drotterdam.nl in QGIS te laden. Wat me nog niet lukt, is het laden van tiles met puntobjecten. Zoals bomen, lichtmasten, etc. Ik heb hier online ook nog geen informatie over gevonden.
Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft, en wat hiervoor nodig is?
Zie de onderstaande link voor de data services die ik probeer te gebruiken, de puntobjecten staan onder ‘publieke ruimte’.
Hoi Joris, 3D Rotterdam heeft wat series aan bomen en kunstwerken uitgewerkt als 3D DWG/DXF weet ik uit een verleden. Die kun je niet in Qgis verwerken maar wel in andere 3D software. Mooi dat dit verbeterd in QGIS maar aan de input kant vind ik het aanbod wat smal wat QGIS kan inlezen. Hans
Al onze object lagen zijn op www.3drotterdam.nl in een veelvoud aan bestandsformaten te exporteren, ik zal eens testen wat de beste variant voor QGIS is. Maar het mooie aan de 3D tile service is dat je de data rechtstreeks vanuit de bron laadt, dus ik ben juist benieuwd wat de mogelijkheden op dat vlak zijn. Zoals gezegd, dat lukt al met de gebouwen en met de 3D BGT, maar de puntobjecten zoals straatmeubilair en bomen krijg ik nog niet voor elkaar. Ik vraag me af of QGIS die functionaliteit nu ondersteunt.
We zien steeds meer 3D stadsmodellen (digital twins?) op basis van deze techniek, maar de mogelijkheden om deze voor GIS analyses en producten te gebruiken zijn nog heel onduidelijk.