403 Error bij bevragen WFS https://geodata.nationaalregister.nl

Bij alle GET requests die naar WFS endpoints worden verstuurd naar https://geodata.nationaalregister.nl via de browser (zie bijvoorbeeld https://kadastralekaart.com) wordt een HTTP 403 error verstuurd. Naar mijn weten is dit pas sinds vandaag.

Bedankt voor uw bericht.

De correcte url zou https://geodata.nationaalgeoregister.nl moeten zijn.
Via welke weg komen jullie aan https://geodata.nationaalregister.nl?

Wanneer ik naar kadastralekaart.com ga zie ik geen afwijkend gedrag, zou u wellicht wat meer informatie kunnen toevoegen zodat wij dit kunnen bekijken.

Heeft dit probleem dezelfde oorzaak?

Dit lijkt mij inderdaad dezelfde issue. De issue doet zich alleen voor bij het doen van een GetFeature request, voor zover ik het kan overzien.

https://geodata.nationaalregister.nl was overigens een typo in het forumbericht, dit moet natuurlijk https://geodata.nationaalgeoregister.nl zijn

Wij ervaren dit probleem ook. Er lijkt vandaag iets aangepast te zijn aan de instellingen. Wij gebruiken het volgende endpoint om adressen op te zoeken:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspireadressen/wfs?service=wfs&version=2.0.0&request=GetFeature&srsName=EPSG:4326&typeName=inspireadressen:inspireadressen&outputFormat=json

Dit werkte prima, maar vanaf vandaag inderdaad niet meer.

Hier hebben we hetzelfde probleem.
Kan dit een CORS issue zijn? Ikzelf krijg alleen een 403 bij https://geodata.nationaalgeoregister.nl/kadastralekaartv3/wfs?request=getFeature&version=2.0.0&typenames=kadastralekaartv3:perceel&srsName=EPSG:28992&outputFormat=application/json&cql_filter=CONTAINS(begrenzingperceel,POINT(133754.88 475668.48))
maar bij anderen zie ik een CORS melding.

Als je een ‘call’ doet vie een GET door in de browser de web service aan te spreken dan werkt het prima. Het heeft dus waarschijnlijk iets te maken met een validatie aan de PDOK kant waarin de Referer of Origin etc. gechecked wordt.

Maar zonder duidelijke(re) melding blijft dit gokken natuurlijk.

Het strippen van de Referer en Origin headers lost het probleem inderdaad op. Ik ben benieuwd of dit een bug is of een beleidswijzing.

Inmiddels lijkt het Kadastralekaartv3 endpoint weer te werken. Alle andere endpoints (zoals die van de BRO) doen het nog niet.

Het probleem is inderdaad CORS gerelateerd, om dit op te lossen hebben wij zojuist wijzigingen op de server doorgevoerd. Dit zijn wij nu aan het uitrollen op de verschillende omgevingen. Voor kadastralekaart.com zien wij dat deze wijziging de problemen oplost.
Alle andere diensten gaan wij nu ook updaten.

Bedankt voor het melden van deze bevinding, mochten jullie hierna nog problemen ondervinden horen wij die graag.

Tom - PDOK

4 likes