Access token API Store (pré)

Is het al mogelijk om een access token te ontvangen voor de beide open services van het Kadaster?

Op dit moment zijn we druk bezig om processen in te richten en zijn zowel de API Store als de API’s (èn data èn documentatie) in de pre-productieomgeving nog work-in-progress en nog niet “vrijgegeven”!

Dat gezegd hebbende, we werken agile en stellen feedback van API-gebruikers op prijs. Als je nu al wilt snuffelen aan de open services dan kun je via e-mail (DSO-PR05-applicatiebeheer@rws.nl) een API key aanvragen. Op een later moment zal de aanvraag via het Ontwikkelaarsportaal en InformatiePunt gaan lopen.

Om access tokens te genereren dien je in te loggen op de API store, registratie hiervoor staat nog dicht. De API console van de API Store kun je dus niet gebruiken, maar je kunt met de API-key al wel de (lees)functies van de 2 API’s beproeven met eigen tooling.

Benieuwd naar je ervaringen!

1 like

Ik probeer een eerste verkenning te doen op de pre-productie omgeving en heb daarvoor een API key aangevraagd. Ik probeer met postman een request te doen naar de api voor het opvragen van omgevingsdocumenten. De api key geef ik mee in een X-Api-Key header. Ik krijg echter een foutmelding terug:

HTTP 500 internal server error: Er is een technische fout opgetreden tijdens de authenticatie.

Doe ik iets verkeerd, of is dit een probleem met de API zelf?

Ik denk dat je een incomplete api-key hebt opgegeven.
Voldoet jouw API-key aan de reguliere expressie [0-9a-f]{8}-[0-9a-f]{4}-[0-9a-f]{4}-[0-9a-f]{4}-[0-9a-f]{12}
De API-key is een GUID, de validiteit (qua syntax) kun je ook via GUID: Test and validate a GUID testen.

De api-key is een geldige guid. Ik heb hem rechtstreeks gekopieerd uit de mail.

Wat is de precieze API call die je doet?
Heb net bijv. https://service.pre.omgevingswet.overheid.nl/publiek/omgevingsdocumenten/api/opvragen/v1/regelingen geprobeerd en krijg netjes antwoord.

Ik gebruik precies dezelfde url

Wellicht heb je een onvolledige key in de mail ontvangen? Kun je de key toch eens testen via GUID: Test and validate a GUID

Ik had al getest met GUID: Test and validate a GUID

Antwoord is: ‘Yes, that is GUID!’

Zijn er behalve de X-Api-key header nog meer headers die verplicht zijn?

Nee, er zijn hier geen extra headers nodig. Ik test via:

curl -X GET https://service.pre.omgevingswet.overheid.nl/publiek/omgevingsdocumenten/api/opvragen/v1/regelingen -H ‘X-Api-Key: xxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx’

Ik zou een nieuwe API-key vragen via mail, als reply op de mail waarin je de 1e API-key kreeg. Vertel daar daan ook bij dat die van jou niet werkt (met referentie naar deze thread) zodat men kan uitzoeken waar er wat fout gaat.

Dank voor het melden van dit probleem. Er stond nog iets niet goed in de beveiliging.
Dit is inmiddels opgelost en de api-key zou nu wel moeten werken. U hoeft geen nieuwe aan te vragen.

Inderdaad. Ik krijg nu een resultaat