Achtergrond kaart Benelux, Duitsland, Noordzee

Voor een informatieve bodemkaart in de regio Nijmegen/Kleve loop ik stuk op het vinden van de juiste achtergrond kaart. De haarscherpe PDOK luchtfoto actueel RGB 8cm kaart reikt slechts enkele tientallen meters over de grens met Duitsland. Daarom heb ik al veel gezocht op Duitse achtergrondkaarten (en zo ook datasets maar dat is een ander verhaal) maar ik krijg geen goede resultaten die fijn samenwerken met de PDOK achtergrond kaarten.

Nu heb ik de plugin QuickMapServices gedownload om zodoende google earth achtergrondkaarten in te laden. Alleen heeft de PDOK kaart een vervelende witte rand waardoor de earth kaart niet goed zichtbaar is. Ik wil de scherpe PDOK kaart graag behouden.

Iemand een idee voor het verwijderen van de witte rand van de PDOK achtergrondkaart? Of een alternatief voor scherpe satellietbeelden van regio Benelux, Duitsland en Noord zee? Tips voor datasets van bodem in Duitsland zijn ook welkom (ik had wat atom feed data gevonden maar krijg het niet ingeladen in QGIS).

Dank alvast!

Hoi Daan,
In de dialoog “laageigenschappen” bij “symbologie” zit bij “layer rendering” en optie “blending mode” (maar dan in het NL, ik heb hier een engelse versie voor me). Als je die op “darken” zet (= de 6e optie) ben je de witte rand kwijt.

Dat werkt niet goed. Je krijgt dan bijvoorbeeld mais van Google met schaduw van Pdok:
Schaduw van Pdok

Je zou bij “Transparency” willen instellen “no data = 255,255,255” of iets dergelijks maar dat schermpje is min of meer buiten werking.

Ik vrees dat dat niet kan in QGis, omdat de luchtfoto’s alleen als Jpeg worden geleverd. En daar zegt QGis van dat je geen transparancy kunt aangeven helaas, dat is denk ik de reden dat de Transparency opties in QGis uitgegrijsd zijn.

Als ik wereldwijde luchtfoto’s wil hebben, dan pak ik altijd de World Imagery van Esri:
https://services.arcgisonline.com/arcgis/rest/services/World_Imagery/MapServer/WMTS
Die doet 't goed, en is zeker in West-Europa ook van goede kwaliteit.

Voor Duitse data ga ik altijd naar
https://www.geoportal.de/
daar zie ik ook 't een en ander aan luchtfoto’s.

Probeer EPSG:3857 (Pseudo Mercator). Vrijwel alle NL’se services ondersteunen die, de Esri luchtfoto’s zijn daarin te krijgen, en de Duitse data vaak ook (niet gecheckt, overigens, dus weet 't niet zeker…).

1 like

Dat zou ook niet goed werken. Omdat JPEG compressie is gebruikt zul je zien dat “wit” nabij de grens “bijna wit” is. 255,255,255 werkt dan niet goed genoeg.

1 like