Actualiteit BAG API

Ik heb een vraag over de actualiteit van de BAG API. Volgende call

https://bag.basisregistraties.overheid.nl/api/v1/verblijfsobjecten/0268010000065956

levert dit resultaat:

{
“identificatiecode” : “0268010000065956”,
“status” : “VerblijfsobjectInGebruik”,
“oppervlakte” : 100,

},
“geldigVoorkomen” : {
“beginGeldigheid” : “2010-03-16T00:00:00.000+01:00”,

“_embedded” : {
“bron” : {
“documentnummer” : “CB 16-03-2010”,
“documentdatum” : “2010-03-16”

BAG viewer laat echter een mutatie zien op 22-11-2019 naar status ‘Verblijfsobject ingetrokken’.

Wat is de actualiteit van de BAG API? Loopt deze achter? Niet heel handig voor een API, of is er sprake van een bug?

Mvg

Freek

De data in de BAG API is inderdaad verouderd, door problemen met het aanleveren van mutaties vanuit de BAG Landelijke Voorziening kunnen we op dit moment de data niet bijwerken. Op dit moment kunnen we nog niet aangeven wanneer dit probleem opgelost is.

Is dit probleem inmiddels opgelost? Ergens had ik gelezen dat de WFS een A service is. Die is dus wel actueel? Kan daar in de toekomst ook de beginGeldigheid aan toegevoegd worden?

@Lissa ik denk dat de beginGeldigheid nu niet in de WFS zit omdat er geen sprake is van historie maar ik weet het niet zeker. Ik zal in ieder geval de wens doorgeven aan de BAG (@PieterDijkstraBAG bij deze).

1 like

Staat genoteerd!

Hartelijk dank @Jeroen_PDOK & @PieterDijkstraBAG.

Beste Jasper,

NedGraphics heeft de moeite genomen (geïnvesteerd) om in haar BGT software - NedBGT - het gebruik van deze API te faciliteren. Tijdens het BGT muteerproces kunnen de BGT-beheerders dan met een klik op de BGT kaart de bijbehorende BAG objecten ophalen met deze API. En dan de voor de BGT verplichte BAG gegevens overnemen/in de kaart plaatsen. Denk aan huisnummers, straatnamen en BAG-id’s van panden en vbo’s.
Onze klanten (BGT bronhouders) hebben voor deze functionaliteit een extra module gekocht en maken veel gebruik van deze functionaliteit waarbij ze voor hun werkprocessen de actuele situatie van het BAG bestand nodig hebben.
Onze vraag en die van onze klanten…wanneer wordt de data waar deze BAG API mee werkt bijgewerkt ?
Tot nu toe konden we nog verwijzen naar jullie reactie in dit forum…maar we zijn nu een paar maanden verder en er heeft nog geen actualisatie plaatsgevonden.

In afwachting van jullie reactie.

Met vriendelijke groeten,
Wouter Botman
Productmanager NedBGT

Beste Wouter,

We zijn op dit moment bezig met de migratie van de API, doordat het een veelgebruikte API is heeft dit wat meer voeten in de aarde omdat we willen voorkomen dat er door de migratie performance problemen optreden. De migratie wordt na verwachting uiterlijk aan het einde van kwartaal 2 afgerond, uiteraard gaan we live zodra we de migratie afrond hebben. Na de migratie wordt de data achter deze API op maandelijkse basis bijgewerkt, dit tot het moment dat we aansluiten op de dag mutaties vanuit de BAG. Mijn verwachting nu is dat we deze aansluiting in het 3e kwartaal van 2020 gaan oppakken. Vanaf uiterlijk het einde van kwartaal 2 verwacht ik dus maandelijkse updates en zoals het er nu uitzien vanuit uiterlijk het einde van kwartaal 3 weer dagelijkse updates.

Dag Jasper,

We vinden dit eigenlijk niet acceptabel.
Graag zou ik buiten dit forum om met de verantwoordelijken hierover in gesprek gaan.
Kan jij dit contact leggen ?

Met vriendelijke groeten,
Wouter Botman
Productmanager NedBGT

1 like

Ter info voor de meelezers, er is inmiddels contact geweest met Wouter. We zijn aan het kijken in hoeverre we sneller weer dagelijkse updates mogelijk kunnen maken, vooralsnog verwachten we in ieder geval nog steeds uiterlijk eind kwartaal 2 (en naar verwachting al eerder in het kwartaal) in ieder geval de data weer maandelijks bij te werken.