Actueel_orthoHR (RGB 7,5 cm), actief?

Is het mogelijk om zo snel mogelijk de laag Actueel_orthoHR (RGB 7,5 cm) actief te maken?

Deze laag is aangeven op de pdok pagina

Staan nog niet in de wms en wmts GetCapabilities.

Zoals op genoemde pagina aangegeven verwijst de laag Actueel_orthoHR altijd naar de dataset van de meest recente landsdekkende jaargang van de 7,5 centimeter luchtfoto. Aangezien de laag 2021_orthoHR nog niet landsdekkend is, bestaat de laag Actueel_orthoHR nog niet. Deze procedure hanteren we reeds lange tijd bij de 25cm luchtfoto lagen en straks dus ook bij de HR (7,5cm) lagen. Overigens is de verwachting dat de HR laag z.s.m. landsdekkend wordt.

Er is op dit moment een ‘quick’ versie (zoals aangegeven in het artikel), welke beschikbaar is obv de laagnaam ‘2021_quick_orthoHR’.

1 like

Door de overheid wordt geadviseerd om de Quick ortho HR niet te gebruiken voor intekening.
Wat onze uiteindelijke doel is.
Bij Quick, heb ik ook gezien, dat op sommige plaatsen de ligging wel 20 meter kan afwijken.
Een onwetende, kan zo verkeerde beslissingen nemen.

Er is een 2021 Ortho HR, nog net niet landsdekkend. Zoals boven aangegeven door rbhailal, het is nog even afwachten, op de “actueel”. Om het in 1 keer goed door te voeren.

Het gaat er mij om dat de “actueel” HR link zo snel mogelijk ingevoerd kan worden in applicaties en niet elke jaar de jaarurl links vervangen moeten worden, dit proces gaat over meerdere schijven, wie pakt het op, het heeft zijn tijd nodig, wisselend bij de verschillende applicaties. Beter 1 keer goed aanreiken, dan meerdere keren verbeteren.
De HR is zo’n verbetering t.o.v. 25 cm, hoe eerder de gebruiker er gebruik van kan maken, des te beter wordt het uitgevoerde werk.

@Allroads dat was mij ook wel bekend (obv de publicatie) - ik wist alleen niet wat voor jullie precieze reden was om dit te vragen
 :wink:

@Allroads, goed nieuws.
De Actueel_orthoHR is vanaf vandaag beschikbaar en verwijst naar de landsdekkende laag 2021_orthoHR. De Quick_orthoHR wordt na 1 maand verwijderd, omdat die niet meer nodig is.

Er volgt nog communicatie via PDOK.

3 likes

Bedankt voor het melden.