Afnemers.ruimtelijkeplannen.nl traag?

Goedemorgen,

Sinds gistermiddag rond 12:45 krijgen wij veelal 504’s en time outs terug van de api afnemers.ruimtelijkeplannen.nl

Hebben jullie een idee hoe/wat en is er een pagina van ruimtelijkeplannen.nl waarbij ik, net zoals pdok api’s, de status kan zien?

Alvast dank en groetjes,
Ramon

Hallo Ramon,
Bedankt voor het melden. Wij hadden zelf ook geconstateerd dat de service zo nu en dan traag is. Dit is momenteel in onderzoek en we proberen dit zsm weer te herstellen.
Wat betreft jouw 2e vraag; er is geen pagina, vergelijkbaar met PDOK, waar de status te zien is. Ik verwacht ook niet dat deze er op korte termijn zal komen vanwege mogelijke wijzigingen bij inwerkingtreding Omgevingswet. De informatie van Ruimtelijkeplannen.nl zal dan anders geraadpleegd moeten worden.

Hallo Merijn,

Bedankt voor je antwoord.
Ok dan wachten we het gewoon even af.

Wij willen overstappen naar de api van omgevingswet. Is deze al helemaal in productie of nog steeds beta?

Groetjes,
Ramon

Hoi Merijn,

Heb jij misschien een update voor ons mbt de traagheid?
Lijkt steeds erger te worden en meer bestemmingsplannen lukken niet dan wel.

Hoor het graag en alvast dank,
Ramon

De API van Informatiehuis Ruimte onsluit de ruimtelijke plannen voor het DSO. Deze API draait al enige tijd in productie. Meer informatie is te vinden op Ruimtelijke plannen opvragen - Ontwikkelaarsportaal, waar je ook de benodigde API key kan aanvragen.

Zijn twee kanttekeningen bij de productiewaardigheid van de API. De eerste staat op bovengenoemde website:

Voorlopig is de data in opbouw. Alle plantypen worden ontsloten in de RP-API v3. Het is nog niet gegarandeerd dat van elk plan alle onderdelen correct worden weergegeven. Bij in werking treden van de Omgevingswet, of zoveel eerder als mogelijk, worden de plannen met overgangsrecht beschikbaar gesteld. Op welke plantypen en instrumenten overgangsrecht van toepassing zal zijn wordt duidelijk uit de Invoeringswet en het Invoeringsbesluit.

Bekende tekortkomingen in de data zitten nog vooral in de planteksten.

Tweede kanttekening is de performance van de API. Er wordt heel hard aan gewerkt om deze te verbeteren, maar op het moment geeft de API een wisselende performance. De hoop is dat dit eind van het jaar grotendeels verholpen is.

Mocht je deze API gaan gebruiken en zaken tegenkomen die je mist of anders zou willen zien, dan horen we dat graag.

Bedankt Robin,

We hebben reeds een key aangevraagd en gekregen, dus gaan met deze nieuwe api aan de slag.
Weet jij of er ook een wms aftappunt is of komt, net zoals er nu bij ruimtelijke plannen het geval is?

Alvast dank voor je antwoord

Hoi Ramon,
In het verlengde van de API gaan wij vectortiles beschikbaar stellen. Wanneer dat gerealiseerd wordt is momenteel nog niet bekend. WMS komt er vooralsnog niet maar we gaan wel onderzoeken of deze op basis van de vectortiles alsnog geleverd kunnen worden. Zekerheid hierover kan ik echter (nog) niet geven.

en de traagheid van de afnemers-service van Ruimtelijkeplannen.nl is inmiddels verholpen.

Hoi Merijn,

ok dank voor je uitleg. Ik hou het gewoon in de gaten dan.

Yes heb ik gemerkt! Dank voor je terugkoppeling!