Afstand sortering veranderen

Wanneer de suggest service wordt gebruikt, kun je een lattitude en longitude meegeven om te sorteren op afstand. Na wat experimenteren heb ik uiteindelijk ook bij de zoekvoorbeelden gevonden dat het de afstand naar de de centroïde van de te filteren objecten is. Dit was bij mij niet direct duidelijk, maar eveneens is dit onverwacht.

Ik zou hier toch graag een wijzigingsverzoek voor indienen zodat het de afstand is naar het daadwerkelijk dichtstbijzijnde object.

Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld de woonplaats op te halen op een bepaald coördinaat.

Voorbeeld (Zoomstraat 1, Amsterdam ==> lat, lon: 52.344, 4.892):

http://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/suggest?wt=xml&q=type:woonplaats&lat=52.344&lon=4.892&rows=1

Dit geeft Amsterdam-Duivendrecht terug, terwijl uiteraard de woonplaats Amsterdam wordt verwacht.

@rboeters ik kom hier z.s.m. (waarschijnlijk volgende week) bij je op terug, ik verwacht hier dan wat meer over te kunnen vertellen :+1:

Ik hoor graag jullie reactie. De werking hoe deze nu is, is onbruikbaar voor ons (maar ik kan me ook geen situatie voorstellen waarin je daadwerkelijk op een afstand naar een centroïde wilt sorteren).

Alvast bedankt.

@rboeters één van de wensen die een aantal keren naar voren is gekomen voor wat betreft de Locatieserver is Reverse Geocoderen en dit sluit m.i. goed aan bij jouw wens. De service kan dan op basis van een locatie de eerste x aantal resultaten teruggeven. Voor deze wens is momenteel nog geen aparte financiering. De werkzaamheden voor dit jaar betreft het opnemen van de Kadastrale Kaart en op termijn NWB wegen. Voor deze werkzaamheden heeft PDOK budget voor ontvangen. Wel is er in de afgelopen klankbordgroep (vorige week) afgesproken dat er als tijd/geld over is binnen het budget het Reverse Geocoderen bovenaan de wensenlijst staat en dan als eerste opgepakt wordt. Dit kunnen we na de werkzaamheden van de NWB wegen het beste beoordelen.