AHN documentatie (classificatie, golflengte laser)

Beste allen,

Mijn naam is Pablo en in het kader van mijn master thesis aan de TU Delft (geomatics) ben ik op zoek naar aanvullende documentatie van het AHN 3. Vooral ben ik op zoek naar:

  • de lijst van ‘custom classes’ die bij deze bestanden zijn gebruikt (een aantal is las standard, maar een ander deel weer niet)
  • welke golflengte(s) voor het versturen en meten van de laser pulse zijn gebruikt - dit lijkt mij vooral van belang om de betekenis van de intensiteit te begrijpen.

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,

Pablo Ruben

1 like

Hallo Pablo,

de klasses die gebruikt worden in het AHN3 zijn:
1 = ongeclassificeerd (of overig)
2 = ground (maaiveld)
6 = buidlings (bebouwing)
9 = water
26 = kunstwerk (dit is een zelfgekozen klasse)

De golflengtes die voor het versturen en meten van de puls zijn gebruikt, verschilt per inwinner en per project. We specificeren deze ook niet omdat dat voor het eindproduct zoals wij het vragen niet uitmaakt (de bestanden moeten aan de eindtermen voldoen). Het kan ook zomaar zijn dat er binnen een project meerdere instellingen zijn gebruikt doordat er bijv. hoger of lager gevlogen moest worden. Deze gegevens zijn bij ons dus niet bekend en daar kan ik je helaas niet aan helpen.
Met vriendelijke groet,
Ingrid Alkemade
Technisch Adviseur AHN

1 like

Beste Ingrid Alkemade,

Ten eerste een gelukkig nieuw jaar en bedankt voor dit antwoord en de toegepaste categorieën!
Dat de keuze van golflengtes aan de inwinner worden overgelaten is idd logisch. Is het mogelijk om de genoemde eindtermen die moeten worden voldaan te vinden?
Verder vroeg ik met nog af of er informatie voor het item/attribuut ‘user_data’ van de ahn point cloud beschikbaar is (de LAS standard zegt alleen dat dit veld voor vrij gebruik is)?

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,

Pablo Ruben

Voor het attribuut user_data wordt vanuit de AHN specificaties geen eisen gesteld en hoeft dus niet ingevuld te worden (dat kan eventueel wel gevuld zijn).
Als je een mail stuurt naar info@ahn.nl kan ik je de besteksvoorwaarden opsturen, waarin je zowel de eindtermen kunt vinden als de eisen die aan LAS files worden gesteld.