AHN, een DEM, DSM of een puntenwolk?

Ik heb twee vragen met betrekking tot wat de AHN nu precies is.

Op de site www.ahn.nl staat “Het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) is een bestand met voor heel Nederland gedetailleerde en precieze hoogtegegevens. Een digitale hoogtekaart als het ware. Voor heel Nederland bevat het AHN gemiddeld acht hoogtemetingen per vierkante meter.”

Nu vraag ik mij in de eerste instantie af of het AHN een puntenwolk, een Digital Elevation Model (DEM) of een Digital Surface Model is (DSM)? Een “digitale hoogtekaart” doet namelijk vermoeden dat het een DSM of een DEM is.

Mijn tweede vraag is: als het AHN een puntenwolk databestand is, is het dan mogelijk om er een DEM of een DSM van te maken?

“Het AHN” kan slaan op de organisatie, het programma of de dataset. Deze vraag slaat op de dataset: we kunnen dan het AHN1, het AHN2 en het AHN3 onderscheiden.
De specifieke datasets zijn zowel rasters als puntenwolken. In rastervorm is een DTM beschikbaar (een raster van alleen maaiveldpunten) en een DSM (een raster van alle punten: maaiveld, bebouwing, vegetatie en overige objecten).
Het AHN als dataset is daarmee zowel een puntenwolk als een DSM als een DTM.
Het DTM en DSM zijn beschikbaar in twee resoluties: 0,5 meter en 5 meter, maar met de puntenwolk kan een DTM of DSM (raster) gemaakt worden met behulp van geschikte GIS-software.

Een DEM wordt als term overigens niet door de AHN organisatie gebruikt.

1 like