Voor mijn werk gebruik ik sketchup om ontwerpen te maken in de openbare ruimte. Door een aantal tips die ik op dit forum heb gekregen (waarvoor dank) heb ik nu fijne workflow om via QGIS de BGT om te zetten naar een DXF die ik vervolgens in sketchup kan gebruiken. Echter ben ik nu met een voorstel bezig in een gebied waar nogal wat hoogteverschil is, en heb ik zo geen budget beschikbaar om een hoogtemeting uit te laten voeren. Ik ben bekend met de AHN en vroeg me af of er een manier is om een uitsnede hiervan in sketchup te laden. Zodat ik in sketchup een terreinmodel kan maken wat enigszins overeenkomt met de realiteit. Wellicht kan dit ook via QGIS, maar ik sta ook open voor andere oplossingen.
Als iemand mij kan helpen of in de juiste richting kan sturen zou dat erg gewaardeerd worden.
Vraagje: Waarom voldoen de bestaande tiffs die AHN ter download aanbied niet? Voor zover ik kan zien zou je deze stap toch kunnen overslaan, of mis ik hier iets? Dat laatste is heel goed mogelijk hoor, het is vooral nieuwsgierigheid
Leuk dat je mijn demo filmpje als inspiratie kan gebruiken! Met CloudCompare kun je het omzetten naar cad. Let wel even op de ‘units’ setting in dxf, dwg.
Nee, daar hebben we het al eens over gehad, maar daar ging het mij ook niet om. Als je proces is om
Puntenwolk → (geo-)tiff → [iets waar CAD mee overweg kan]
Dan kun je toch die eerste stap overslaan, door direct de geotiffs te downloaden? Dat scheelt een bewerking, want dan word je proces
(geo-)tiff → [iets waar CAD mee overweg kan]
en dat was mijn punt. Want dat was wat mij opviel in Thomas’ post, die eerste stap leek mij overbodig te zijn. Ongetwijfeld kan dit ook wel:
Puntenwolk → [iets waar CAD mee overweg kan]
maar dat weet ik niet, voor mijn behoeftes (en die van mijn collega’s) zijn de geotiffs van AHN voldoende, dus daar heb ik nooit erg veel tijd in gestoken om dat uit te zoeken.