AHN scandata classificatie

"Aan ieder punt (van de scan) worden vervolgens een aantal karakteristieken meegegeven die in een later stadium relevant kunnen zijn voor het gebruik van de data. Dit zijn o.a.:

X,Y,Z
Intensiteit
Return nummer,
totaal aantal returns
Scan hoek
Vliegstrook
Tijdstip"

"Nu de geometrie van de data correct is kan worden begonnen met de classificatie. Dat houdt in dat aan ieder LiDAR puntje een klasse wordt gehangen. Voor AHN3 zijn dat de klassen:

Maaiveld
Gebouwen
WaterKunstwerken
Overig
"

Mijn vraag gaan hierover. Als je een laz file crop naar las (een vervelende tijdrovende klus) is de scan zw. Mogelijk gaat er data verloren door bij het omzetten? Ik dacht zelf dat las de niet ingepakte versie was van laz. Dus ik vermoed dat ahn4 scandata ook geen kleur kent. Klopt mijn vermoden? Verder wordt beschreven dat over ‘de data’ een classificatie wordt gegeven. Klopt het dat dit niet geldt voor de ‘overgebleven’ scandata? Omdat het uiigefilterde data is en niet post proces wordt, enkel bulk ingepakt en weggeschreven (?) Scandata is min of meer 'bijvangst in ZW. Of nog simpeler gesteld als totale leek :stuck_out_tongue: …waarom scannen we Nederland niet meteen full color?

En hoe doet Esri dit?

In het ESRI voorbeeld lijkt het mij dat de punten gekleurd zijn naar de hoogte (ten opzichte van een referentie?). De kleuring is dan dus geen onderdeel van de data, maar later berekend en toegevoegd.

De inwinningsmethode is fundamenteel anders dan die van een foto. In essentie wordt gemeten hoe lang een laserpuls vanuit het vliegtuig onderweg naar de aarde is (en terug). Omdat we de positie van het vliegtuig weten (GPS e.a. sensoren) en weten in welke richting gemeten wordt, kan berekend worden waar het object geweest moet zijn dat de laserpuls gereflecteerd heeft. De ‘menselijke’ kleur is hierin onbelangrijk, aangezien wij de puls niet kunnen zien (infrarood). Wel wordt de sterkte van de reflectie opgeslagen en aan de gebruiker getoond in een (wel voor mensen zichtbare) zwart-wit schaal.

Met een beetje knutselen is de luchtfoto wel te koppelen aan de punten. De meest elementaire vorm, de luchtfoto over de punten heen ‘leggen’, is vrij beschikbaar op GeoTiles.nl (AHN4 is nog in wording). Ook daar in LAZ, het gecomprimeerde broertje van LAS. Bij die conversie, of het knippen, zou geen data verloren moeten gaan.

Ik snap dat er een foto onder gelegd is. Een intressante opemking is de ‘zwart-wit’ schaal die er mogelijk in zit. Het gekke is dat ik deze wel terugzie in Autodesk Recap maar niet altijd in andere CAD software. Ik dacht eerder dat het te maken had met de intensiteit en hoe Recap data belichting.

Maar als ik je goed begrijp zou ‘grijswaarden’ ook in LAS moeten zitten en zou deze dataset als zodanig ook moeten werken voor een betere z/w display. Klopt dat? (zie onderstaande screenshot)

Point Clouds kunnen wel worden opgenomen met de werkelijke kleur. Maar in een viewer kun je de punten ook tonen in een hoogtekleur.
Ik denk niet dat de AHN in kleur wordt opgenomen omdat dit over veel grotere afstanden wordt opgenomen dan een Point Cloud scanner. Misschien dat zo’n meetapparaat die je ergens neerzet de kleur toevoegt op basis van een gelijktijdige foto-opname, iets wat vanuit een vliegtuig wat lastiger kan zijn. Die meet m.i. ook niet in grijswaarden maar gewoon zonder kleur. De grijswaarden worden alleen gebruikt in platte afbeeldingsbestanden zodat die grijswaarden een hoogte representeren.

Wie weet kun je de opgenomen punten uit de AHN combineren met de luchtfoto zodat je toch een kleur kan toekennen. Maar daarvoor zou je de mogelijkheden van je gebruikte bewerkingsprogramma moeten weten.

Ik weet bijna wel zeker dat dit zo werkt Anton. Mijn concrete vraag is of LAS nog steeds grijswaarde bevat. Theoretisch zou het kunnen zijn dat dit komt vanwege Recap. Maar ik vermoed dat BricsCAD hier wat aan kan verbeteren aan LAS ondersteuning.

Het is zeker mogelijk puntenwolken in full-color in te winnen, al zal de bron dan (meestal) fotogrammetrie zijn en zeker niet laserscanning (zoals AHN). Er bestaan wel meer- en veelkleurige laserscanners, maar het gaat dan om een serie van monochromatische waarnemingen die niet 1-2-3 te vergelijken zijn met de brede en overlappende stukjes spectra die wij als rood, groen en blauw kennen uit een full-color afbeelding.

Een alternatief is het toekennen kleuring aan de punten op basis van een, liefst gelijktijdig genomen, luchtfoto. Naar mijn weten wordt die bij AHN niet gemaakt, of alleen voor technische doeleinden (controle, etc.). Mogelijk dat @Alkemade daar meer over weet? De gekleurde versie, zoals die op GeoTiles.nl staat, maakt gebruikt van het principe zoals @Anton het noemt: de kleur van de luchtfoto (van Beeldmateriaal) wordt toegekend aan de punten boven die pixel. Vooral op harde randen (daken, etc.) is de verschuiving zichtbaar, maar het geheel maakt interpretatie en visualisatie wel een stuk eenvoudiger. Ook is de foto niet op hetzelfde moment genomen, en staan auto’s op andere plaatsen of hebben bouwplaatsen al de kleur van het dak.


Hierboven een stukje Aula van de TU Delft - gekleurd naar intensiteit, uit een LAZ → LAS geconverteerd bestand (via LAStools, gemaakt in CloudCompare). Daarbij heb ik wel de log10 genomen om de verschillen te accentueren en heb ik het maximum van de kleurenschaal aardig naar beneden bijgesteld. Zou het kunnen dat de software die geen kleuren laat zien, vooral geen kleurverschil laat zien (maximum veel te hoog: alles zwart)? Ik ben verder helaas niet bekend met de AutoDesk software.

2 likes

Je kunt natuurlijk ook AHN3 met AHN4 combineren.
AHN4 voor de precisie en de kleurtjes van AHN3 van Geotiles.
De vraag over de ZW/grijswaarden is doorgegeven. Dat zit blijkbaar nog niet goed in de CAD software.
Aan de platte auto’tjes is de kleur toekenning goed te zien! :slight_smile:


2 likes

@geotiles Adriaan. Dit soort ‘drone beelden’ zijn makkelijk te maken met CloudCompare. In AHN4 worden ze nog wat scherper. Wat gebruiken jullie als viewer software?

CloudCompare heeft er inderdaad mooite functies voor. Zijstraat: het kan ook in PoTree, dmv. de Tween animatie library (bijvoorbeeld Den Haag), maar vraagt veel van de machine van de kijker.

Online pointclouds via de webbrowser bieden veel mogelijkheden. Denk dat het daar wel naar toe gaat. Streaming you name it…

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.