De AHN WMS word weergegeven met een kleur-verloop. Is er ergens beschreven hoe de berekening van NAP-hoogte naar RGB-waarde word uitgevoerd voor de uiteindelijke plaatjes?
Ik kan natuurlijk de waarden uit de legenda peuteren, da’s op zich geen probleem. Maar dan krijg ik een lange switch met een bult hard-coded waardes, en dat doe ik liever niet. Het omkeren van de bewerking (dus RGB → Hoogte) vind ik een stuk netter, en is waarschijnlijk ook een stuk beter bestand tegen nieuwe versies.
Mapbox heeft daar bijvoorbeeld een mooie formule voor. Zoiets zoek ik eigenlijk ook voor de AHN WMS.
BTW: De WCS gebruiken is een stuk lastiger, omdat Openlayers die standaard niet ondersteund. WMS word wel goed ondersteund, dus vandaar de vraag over de WMS.
Ik heb even de inrichting van onze AHN WMS bekeken. Voor onze styling gebruiken we intervals die gelijk zijn aan de legenda. Deze legenda wordt gegenereerd uit de stylinginformatie, dus het is wel degelijk een valide strategie om de legenda uit te lezen voor het bepalen van de gebruikte kleurwaardes. Om een klein inkijkje te geven van de styling wordt opgebouwd voeg ik een kleine snippet uit onze configuratie toe.
CLASS
NAME "-8.0 - -7.0"
EXPRESSION ([pixel] >= -8.0 and [pixel] < -7.0)
STYLE
RANGEITEM "pixel"
COLORRANGE "#082C7B" "#08387B"
DATARANGE -8.0 -7.0
END
END
CLASS
NAME "-7.0 - -6.0"
EXPRESSION ([pixel] >= -7.0 and [pixel] < -6.0)
STYLE
RANGEITEM "pixel"
COLORRANGE "#08387B" "#084584"
DATARANGE -7.0 -6.0
END
END
Ik denk dat het niet het gehoopte antwoord is, helaas.
In ieder geval dank voor het delen! Dat word gewaardeerd
Maar het resultaat is inderdaad minder fraai dan ik had gehoopt, op plekken met relatief veel relief word het resultaat een soort van hoogtelijnen:
Maar niet echt fraai om als hillshade te gebruiken op deze manier. Misschien een idee: een tweede Style toevoegen aan de WMS, met een berekend kleurverloop? In plaats van discrete intervals?