AHN3 - Bladindex Z-Order en Rijnummering

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met AHN3 (puntenwolken) en was naar de volgorde van de bladindexen aan het kijken.

Mijn eerste vraag is dat het lijkt alsof de bladindex een Z-Order volgt (…AN1 → …AN2 → …AZ1 → …AZ2 → …BN1 → …BN2 → …BZ1 → …BZ2 → …CN1 etc.). Klopt dit?

Daarnaast loopt de nummering netjes van 01 door per cluster en per rij. Echter wordt deze nummering doorbroken bij Zeeland waar het logische vervolg 42 zou zijn, maar de nummering hier op 64 start, zo ook na 52 waar de nummering weer bij 70 start. Ook is de rij-synchronisatie hier doorbroken.
Weet iemand hoe deze nummering binnen de Z-Order een logisch vervolg krijgt?

Groeten,
Maarten

Er zijn bladen bijgekomen waardoor de nieuwste nummers in die hoeken zitten. O.a. 2e maasvlakte geloof ik.

Hernummeren is slechter dan een niet-logische volgorde.

1 like

Enig idee of er dan nu nog een logische manier is om de z-order te behouden tussen deze bladnummers?

Wat bedoel je met Z-order? Meestal is dat de ligging boven andere objecten maar alle kaartbladen liggen naast elkaar zonder overlap.

Dit is de z-order van de bladnummers (aldus hoeverre ik het gevonden heb), en dus als je a-h hebt gehad dan begin je weer bij a met een volgende nummer. Dus als je serie 37 hebt gehad, ga je naar 38, naar 39, enz. Alleen dus met de 64 serie ertussen is die logica beetje onderbroken

Die volgorde is inderdaad niet meer van toepassing. Het zou vast netter hebben gestaan als ze alles hadden hernummerd maar ik ben blij dat dit niet gedaan is. Anders is er geen koppeling meer met bladnummers uit vorige series.

1 like

Inderdaad, zoals @Anton beschrijft is de logica er een beetje uit. Gelukkig zijn de grenzen wel altijd hetzelfde en wijkt alleen de nummering af. Als je graag in een Z-order wilt werken, is het misschien het makkelijkst om een omnummeringstabelletje te maken, waarbij je de kaartbladen in Z-order zet. Een ESRI Shapefile met bijna alle kaartbladen is hier te vinden. Bij een Z-order tov. een rechthoekig grid zal de Noordzee leeg blijven - maar daar ontkom je niet aan.

1 like

Bedankt beiden voor alle info en hulp, ik heb weer genoeg om verder te kunnen :+1:

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.