Hi Ron, Qgis is het juiste gereedschap. Je moet een lijst xyz zien te extraheren om deze als surface te gebruiken. Het meest lastige is denk ik toch wel de coordinaat bepaling in Autodesk Revit software zelf. Niet wat je noemt gebruiksvriendelijk. Hulp van good old AutoCAD kan uitkomst bieden Bijgevoegd document is op basis van 3d contouren in dwg maar Revit kan dus ook van een .txt file een surface maken. Dat is beter.
Je moet inderdaad geotiff files gebruiken in qgis. De pointclouds zijn de UITgefilterde data. Dat kan van pas komen om de omgeving erin te betrekken, maar niet maaiveld modelleing. AHN in Revit verwerken-3.pdf (853,8 KB)
jgevoegd document.
Je geeft aan dat je de beschikking hebt over Autodesk pakketten?
Met Civil3d kun je vrij eenvoudig een ‘surface’ maken van een GeoTiff (wel eerst een gebied selecteren, een compleet kaartblad van AHN3 zou ik niet doen…)
Deze zou je kunnen exporteren naar LandXml en importeren in Revit.
heb dit overigens nooit op deze manier getest en weet niet of dit in 1 keer goed gaat met oriëntatie e.d. maar wellicht iets om te onderzoeken?.
Dit is een fragmentje hoe je met r.out.XYZ een lijst aanmaakt van een bereik.
Ik lees dit vervolgens in in BricsCAD als TIN maar de procedure is hetzelfde.
Met ‘native toposurfaces’ kun je in Revit denk ik beter uit de voeten
Mijn ervaring is dat Revit over het algemeen niet heel goed omgaat met imports (welk formaat dan ook…)