Bij het verwerken van de nieuwe AHN5 bestanden ontdekte ik samen met een collega dat de AHN5 LAZ bestanden mogelijk niet helemaal aan de LAS specificatie voldoen. Dit zorgt voor problemen met software zoals PDAL dat (in sommige gevallen) strict de ASPRS LAS v1.4 specificatie volgt. Andere LAS software zoals LAStools doet niet zo moeilijk en leest de AHN5 bestanden zonder problemen in.
Het probleem lijkt te zijn dat in de AHN5 bestanden nu point type 6 gebruikt wordt, terwijl voor eerdere AHN versies point type 1 werd gebruikt. En in combinatie met het gebrek aan SRS informatie in de header moet dit volgens de LAS specificatie tot een error leiden (zie tabel 2 in Sectie 2.2 in van de specificatie). Nu kwam ik er net achter dat oudere AHN versies ook geen SRS informatie bevatten, maar dat is toegestaan als point type 1 gebruikt wordt zoals met AHN3 en AHN4.
PDAL geeft hierom een waarschuwing, en stopt er vervolgens mee in ieder geval voor het info
commando, voorbeeld:
$ pdal info 2024_C_50CN2. LAZ
PDAL: readers. las: Global
encoding WKT flag not set for point format 6 - 10.
Als ik handmatig een SRS instel op het bestand dan gaat het wel goed en krijg ik alle info te zien in plaats van de foutmelding.
De impact hiervan lijkt in de praktijk beperkt, maar misschien wel iets om op een gegeven moment te fixen? @AHN