Alle gemeente's gekleurd weergeven op basis van data

Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om een kaart te maken waarom alle gemeente’s te zien zijn. Ik wil aan een deel van de gemeente’s data toeschrijven, bij de ene is dit 1 regel, bij de andere misschien wel 20 of 30. De gemeente’s waar geen data aan toegeschreven is moet transparant blijven, stel een gemeente heeft 20 wat nu nog het maximum is wil ik dat deze donkerblauw is. Een die er 11 heeft (55%) moet een lichtre kleur hebben, en een gemeente met enkel 1 regel (5%) moet lichtblauw zijn.
Het lijkt op de kaart die de NOS gebruikt bij gemeenteverkiezingen en covid. De vraag is nu, is dit mogelijk met kaarten die hier beschikbaar zijn?

Hey Martijn. QGIS is fijne open source software om kaarten te maken, en via web feature service [WFS] kan je gemeentes inladen: Gemeenten. In QGIS kan je ook de data downloaden, extra kolommen toevoegen en visualiseren op basis van symbologie om kleur of transparantie aan bepaalde gemeentes te geven. Dus ja is zeker beschikbaar en mogelijk.

Deze tutorial van QGIS geeft aan hoe je kaart maakt op basis van WFS: 10.2. Lesson: Web Feature Services — QGIS Documentation documentation.

Dankjewel, ik heb de kaart ingeladen, maar kan niets vinden over hoe ik de informatie eraan kan toevoegen. En er dan ook op kan klikken, nu blijf ik de kaart gewoon verplaatsen of vergroten bij dubbelklik.
(sorry het is voor mij nog allemaal nieuw)

Graag gedaan. Andere optie dan de WFS is om de gemeente data van CBS zelf te downloaden via: https://service.pdok.nl/cbs/gebiedsindelingen/atom/v1_0/downloads/cbsgebiedsindelingen2022.gpkg.

Dan kan je de geopackage [gpkg] inladen in qgis door deze in qgis te slepen en dan alleen gemeente laag in te laden.
Daarna kan je extra attributen vanuit je eigen csv/excel file koppelen aan deze gemeente laag. Zie daarvoor bijvoorbeeld deze tutorial:

Dankjewel, ik heb de stappen goed doorlopen. Helaas niet helemaal goed gelukt omdat ik enkel 1 datalijn bij de gemeente te zien krijg, terwijl ik er meerdere heb.

Als je alleen het aantal datalijnen wilt gebruiken om de kleur te bepalen, dan moet je ipv de datalijnen zelf zorgen dat er een count meekomt. Die count gebruik je dan in je kleurenclassificatie op de laag

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.