Hallo,
Ik ben een DTM aan het maken op basis van de AHN waarbij ik ook de waterbodem wil toevoegen. In de AHN is die waarde vaak null. Ik heb een lijnen-dataset van het waterschap waar sommige lijnsegmenten een waarde voor de bodemhoogte hebben (blauwe stippellijn) en andere niet (rode stippellijn). Ik wil die waarde gebruiken om in het raster alleen de cellen met null te vullen. De cellen die al een waarde hebben, moeten worden overgeslagen zodat de bestaande AHN-waarde behouden blijft. In dit voorbeeld dus waar de blauwe stippelijn over de groene rastercellen heen gaat. Helaas is mij dit nog niet gelukt.
Wat heb ik geprobeerd:
Ten eerste met rasteriseren met attribuutwaarde. Dit is alleen een alles of niets optie. Je kan hier helaas niet aangeven dat de cellen die al een waarde hebben moeten worden overgeslagen.
Ten tweede de lijnsegementen met een bodemhoogte omzetten naar een raster en dat met de rastercalculator met onderstaande code geprobeerd te vullen:
if(is_null(“AHN@1”), “lijnen@1”, “AHN@1”)
if(“AHN@1” = -9999, “lijnen@1”, “AHN@1”)
if(“AHN@1” = 3.40282e+38, “lijnen@1”, “AHN@1”)
vraag
Tot nu toe alles zonder succes. Heeft iemand suggestie?
De datasets die ik heb gebruikt zijn de AHN5 dtm 0,5m en de leggerwateren van waterschap scheldestromen attribuut ‘OAFBODHG (Bodemhoogte (m NAP)’. Ik ben een nieuwe gebruiker, dus ik mag helaas mijn voorbeeldbestanden (nog) niet uploaden. De waterschapsdata staat op: https://geo.scheldestromen.nl/arcgis/rest/services/Extern/EXT_WB_Legger_Oppervlaktewaterlichamen_Vastgesteld/FeatureServer