Andere resultaten connectie DB Manager t.o.v. inladen met ogr2ogr BRO-bodemkaart

Via PDOK en het DinoLoket is het mogelijk om de BRO-bodemkaart dataset te downloaden.

Ik heb de GeoPackage vanuit PDOK gedownload en maak een verbinding met de GeoPackage via DB Manager in QGIS (3.36.1).

De meeste gegevens lijken te kloppen… behalve bij de tabel soilhorizon. Het lijkt erop alsof de attributen en waarden niet met elkaar overeenkomen. Het attribuut faohorizonnotation bestaat uit cijfers en het attribuut lowervalue bestaat uit bodemhorizonnoteringen zoals Ab of BCb zoals te zien in onderstaande afbeelding.

image

Als ik dezelfde geopackage met ogr2ogr2 inlaadt in een lokale PostgreSQL database met :

ogr2ogr -f PostgreSQL \
  PG:"dbname='geodata' host='localhost' port='5432' user='x' password='x'" \
  -lco SCHEMA=bro -lco OVERWRITE=YES \
  BRO_DownloadBodemkaart.gpkg 

lijken de attributen wel met de waarden overeen te komen.

normalsoilprofile_id|layernumber|faohorizonnotation|lowervalue|uppervalue|
--------------------+-----------+------------------+----------+----------+
                1010|          3|Cw                |      0.35|       0.7|
                1010|          2|ACg               |       0.2|      0.35|
                1010|          1|Ahg               |       0.0|       0.2|
                1010|          4|Cu                |       0.7|       1.2|

Hoe kan dit? Ik hoor het graag!

Er lijkt wat fout te gaan in de DbManager in QGIS. Daar wordt de eerste kolom gevuld met een oplopende nummering (1,2,3, …) en schuiven de waarden van de andere kolommen door naar rechts. De waarden uit de laatste kolom missen daardoor ook.

Het gaat trouwens ook mis bij de andere tabellen, en ook in QGIS 3.30.
Als je de tabel gewoon laadt als layer en de attributentabel opent, dan is deze wel correct. Het probleem doet zicht dus specifiek voor in de DbManager (die volgens ook gaat worden uitgefaseerd).

Wat wil je doen in de DbManager? Misschien kan het ook op een andere manier.

Voor wie ook wil testen, hier de link naar de gpkg:
https://service.pdok.nl/bzk/bro-bodemkaart/atom/downloads/BRO_DownloadBodemkaart.gpkg

Raymond

Hallo Raymond,

Dank voor je antwoord! Wordt DbManager uitgefaseerd ja? Dat zou jammer zijn… Is hier ergens meer informatie over beschreven?

Nu gebruikte ik DbManager enkel om informatie van de GPKG te raadplegen. Vervolgens voegde ik de gegevens toe in mijn lokale PostGIS database met ogr2ogr . Hierna controleerde ik de gegevens wat zowel in de database staat als in de GPKG met Dbmanager. Bij deze stap zag ik de verschillen.

Ik dacht eerst dat het mogelijk fout ging met ogr2ogr, maar het gaat dus mis bij DbManager.

Groeten,
Geert

Ehm… @raymondnijssen, DB Manager is een core plugin. Als je zegt dat deze wordt uitgefaseerd, dan hoop ik dat je bedoelt dat de functionaliteit verder wordt geintegreerd in de core, in plaats van als plugin te blijven bestaan. Schat ik dat goed in?

Ja, het voorstel is dat de plugin-functionaliteit beschikbaar komt in QGIS zelf, en dat de plugin wordt verplaatst naar de reguliere plugin repository (dus niet standaard mee geinstalleerd wordt maar handmatig toe te voegen is met de Plugin Manager).

Hier het voorstel daarover op de developer mailing list:
https://lists.osgeo.org/pipermail/qgis-developer/2022-June/064850.html

Om even te kijken wat er in je gpkg zit kun je ook gewoon het browser-panel gebruiken in QGIS (“Execute SQL”).

En als je precies wil weten wat er in je gpkg zit, kun je ook en databaseclient voor Sqlite gebruiken, bijvoorbeeld deze:
https://sqlitebrowser.org/