API Ruimtelijke plannen opvragen - weinig plannen in response

Als ik op www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer zoek naar plannen op een bepaalde kliklocatie krijg ik een grote verzameling van plannen op gemeentelijk, provinciaal en rijksniveau. Met de volgende API request op dezelfde locatie krijg ik er maar drie:

curl -X POST
https ://data.informatiehuisruimte.nl/api/ruimtelijke-plannen/v2/plannen/_zoek
-H ‘Content-Type: application/json’
-H ‘Postman-Token: f1adcd07-8328-43b1-8885-cfa180c45db8’
-H ‘cache-control: no-cache’
-H ‘x-api-key: {mijn API key}’
-d ‘{"_geo": {“intersects”: {“type”: “Point”,“coordinates”: [5.088409368895457, 52.10538187606897 ]}}}’

Komt dit door een fout in mijn request, of ligt dit aan de dataset?

Zit inderdaad een flink verschil in het aantal plannen in de Viewer en in de API.

Ik ga er naar kijken.

Je kan een extra parameter toevoegen aan je request om plannen met alle statussen terug te krijgen. Standaard geven we alleen plannen terug met status “Ontwerp”, “Vastgesteld”, en “Onherroepelijk”.

De betreffende parameter is de volgende:

alleStatussen:
  name: alleStatussen
  in: query
  description: "Laat alle planstatussen zien"
  required: false
  schema:
    type: boolean
    default: false

Nu gaat dit in dit specifieke geval slecht 1 extra plan extra opleveren met status “Geconsolideerd”.

De rest van de plannen die je niet te zien krijgt, zitten of

  • niet in onze dataset vanwege een invalide geometrie in het GML bestand
  • wel in de dataset maar zonder geometrie

We gaan in de komende 5 weken nog een keer correcties uitvoeren en de dataset vervangen. Daarmee wordt het tweede probleem opgelost. Het eerste probleem is iets ingewikkelder. Daar gaan we de komende weken zeker naar kijken, maar daar durf ik geen garanties te geven op een oplossing.

1 like

@twtmeer Het heeft iets langer geduurd dan ik had gehoopt, maar we hebben een flinke hoeveelheid correcties doorgevoerd in onze verwerking van de Ruimtelijke Plannen dataset.

Voor de huidige dataset hebben we:

  • 70.5k plannen succesvol kunnen verwerken
  • ~700 plannen niet kunnen verwerken
  • een geometrie gekoppeld aan plannen die 2 maanden geleden dit niet hadden
  • 99% van de plannen die uitvielen op een “invalide” geometrie toch kunnen verwerken

Het verschil tussen de resultaten van de API en de Ruimtelijke Plannen viewer is aanzienlijk kleiner geworden. De grootste verschillen zullen zichtbaar zijn in de plannen van het Rijk (nationale overheid). Hier hebben we 18 (veelal landsdekkende) plannen (nog) niet van kunnen verwerken.

1 like

Hoi Robin, Heel fijn! ik zie het verschil gelijk

2 likes