Appartementsrechten

Hallo,

Weet iemand of er een dataset met appartementsrechten beschikbaar is? Ik heb via nlextract verschillende dumps opgehaald van de BAG, BRK etc. , maar kan nergens appartementsrechten vinden. Ik kan ze wel uit de locatieserver halen, dus de data lijkt me openbaar. Ik wil echter niet de locatieserver onnodig belasten door er heel veel requests op af te vuren.

Dank

Wij hebben deze vraag ook. Naar mijn weten wordt deze data nergens (vrij) aangeboden, is het onderdeel van de BRK en niet de DKK. Maar zit het inderdaad wel verwerkt in de locatieserver. Confusing.

@Jeroen_PDOK, kan jij hier meer duidelijkheid over geven?

Het is zo als @jbak beschrijft. Het is wel gekoppeld in de Locatieserver maar er is geen te downloaden dataset. Of dit er wel komt en/of kan komen kunnen we als PDOK geen antwoord op geven (wij zijn opdrachtnemer in deze) maar wellicht dat @Arjen hier iets over kan roepen.

Op dit moment is de koppeling van appartementsrechten geen (standaard)product dat we leveren vanuit het Kadaster. Ook hebben we (nog) geen plannen om dit op korte termijn als separaat bestand te ontsluiten. Het klopt dat deze koppeling geen onderdeel is van de DKK.

Nog nieuws hierover? Of is er bij Kadaster een (betaald) product hiervoor?

Appartementsrechten hebben zelf geen geassocieerde geometrie, en zullen dus nooit in de DKK kunnen zitten. Ze zijn wel gelinkt aan een perceel dat geometrie heeft, maar verder kun je er weinig mee in een WFS of zo. In de BAG zul je ze dus ook nooit vinden. Hoogstens kun je ze in de BAG afleiden uit het feit dat een pand meerdere VBO’s heeft, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat het ook echt om het Zakelijke Recht Appartementsrecht gaat.

In de BRK Levering worden ze meegeleverd, weet ik uit ervaring (mijn werkgever gebruikt BRK Levering), maar dat is een betaalde dienst. BRK Haal Centraal ook wel denk ik, verder durf ik niet te zeggen waar ze verder nog op te vragen zijn. Via de WFS/WMS heeft geen zin, omdat ze geen geometrie hebben. Er zou daar hoogstens een verwijzing toegevoegd kunnen worden in de trant van “dit perceel bevat appartementsrechten”, maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren.

1 like

@sbjager duidelijk. Voer voor DISGeo ?

Nooit is een groot woord. Weet iemand hoe het met de toekomstideeën voor een 3D kadastrale registratie staat? Een van de genoemde voordelen daarvan was dat appartementsrechten ook een geometrie zouden kunnen krijgen 


Daar zeg je zo wat! Dat was ik compleet vergeten, maar dat was een paar jaar terug wel een dingetje ja. Daar heb ik notabene zelf nog eens een demo voor gemaakt :flushed:
Maar was dat straal vergeten. Ja, als dat ooit nog eens wat word, dan zouden appartementsrechten heel goed een geometrie kunnen krijgen. OK, ik neem het woord “nooit” terug :wink: :smile:

1 like

Voor zover ik weet maakte de BRK geen onderdeel uit van de SOR, dus op dit moment nog niet. Maar 't is wel een punt dat heel goed past binnen DISGeo inderdaad, ik zal het aankaarten.

Bij ons kwam deze vraag ook weer even naar voren.

Treurig dat er anno 2022 geen centrale openbare bron van de appartementsrechten is. Er is namelijk niets geheim aan


Voelen de eigenaren van de BRK zich niet geroepen?

Amsterdam heeft al een mooi voorbeeld online staan. Die hebben een BRK API met een ‘open deel’ en ‘gesloten deel’. De appartementsrechten zitten ook gewoon in het ‘open deel’ en zij verwijzen naar een BAG verblijfsobject. Maar de BAG en BRK zijn landelijk natuurlijk verschillende afdelingen met een betonmuur ertussen.

Als het ‘centraal’ maar niet lukt dan kunnen overige 350 gemeenten wellicht ook 350 API’s bouwen met appartementsrechten erin. Zucht


1 like