ArcGIS woning expositie

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een analyse in ArcGIS Pro, waarbij ik opzoek ben naar alle oostzijdes van gebouwen. Ik heb de gebouwen zowel in vector als in raster data.

Is er iemand die weet hoe ik dit mooi in kaart kan brengen?

geen idee of het werkt maar:

  1. Zet heel ver in het oosten een punt.

  2. als je Gebouwen in polygons zijn opgebouwd, koppel je een uniek ID aan elk vlak.

  3. Vervolgens explode je de polygons naar lines, met behoud met van uniek ID.

  4. via locatie-analyse laat je de computer kijken binnen de groep met het unieke ID welke lijn het dichtst bij dat punt in het oosten staat.

Beperking: stel je hebt een kleine uitbouw aan de oostkant, dan krijg je alleen de zijkant van die uitbouw te zien en niet echt de heel oost-zijde.

Beperking 2: je ziet in onderstaand plaatje al dat “de oostzijde” met de meest oostelijke lijn eigenlijk niet echt gaat werken met gebouwen die een beetje haaks staan. Wellicht kan je het meest oostelijke punt nemen en dan de 2 lijnen die daarop aansluiten, als “de oostzijde” bestempelen.

=====
maar aangezien je specifiek schrijft over: “mooi in kaart brengen” kan je ook denken aan de “Linear Gradient” symbology.
Ik doe weer de aanname dat je de gebouwen in gesloten polygonen als vlakken hebt.
Je kiest bij Symbology voor “Linear Gradient”.
Binnen Symbology klik je ergens op het wit-blauwe symbooltje om in Properties komen.
Angle: doe je 180 graden
Interval: 2

Bij mij is nu het wit links en het blauw rechts. (bij een noord-gerichte kaart is dat dus oost-west). De oostkant (blauw) is nu “mooi in beeld”:

Een hele andere benadering:
De buitenkant van een polygoon is ‘clockwise’ opgebouwd. Dus de oostzijde van een gebouw bestaat uit lijnsegmenten die ongeveer noord-zuid georiënteerd zijn (bijvoorbeeld met een azimuth tussen 150 en 210 graden, kies voor grenswaarden die goed aansluiten bij jouw data en behoeften).
Misschien kun je op basis hiervan een algoritme maken?
Ook hier verwacht ik beperkingen als de oostzijde een uitbouw heeft, maar op deze manier kun je meerdere lijnsegmenten per gebouw verzamelen, en die misschien (bijvoorbeeld met de tussenliggende lijnen) combineren tot een polyline.

Afhankelijk van de hoeveelheid rekenkracht en tijd die je hebt, zou ik van elk segment van elke polygoon de normaal berekenen. Als de richting van die normaal dan tussen pak 'm beet 45 en 135 graden valt (of wat jouw definitie van de ‘oostkant’ van een bouwwerk is - die moet je wel goed definieren…), dan heb je een muur op het oosten te pakken. Vervolgens kun je dat segment dan markeren of elders opslaan of zo… (ik zou ze in een aparte tabel zetten, dan kun je mooi spelen met symbologie).

Maar de definitie van wat de oostzijde van een gebouw is, is wel essentieel. Als een vierkant gebouw 45 graden gedraaid staat ten opzichte van noord-zuid, heeft ie dan twee oostzijdes? En als het 50 graden is? Waar trek je de grens? En dan hebben we het nog niet eens over ronde muren, of uitbouwtjes, enzovoorts…

Ik zou er mijn geld niet op willen verwedden :slight_smile:

Kan het zo niet terugvinden maar zag enige tijd terug nog een melding dat dit in een databron een probleem was.
Heb het zelf met labels eens gezien in de BGT, dat de rotatiehoek verkeerd om was.

Oké dan, volgens de documentatie van ArcGIS zou de buitenrand van een polygoon ‘clockwise’ opgebouwd moeten zijn :wink:
In ArcGIS ben ik niet zo thuis, maar ik veronderstel dat er een commando is om de ‘clockwise’ oriëntering van polygonen te forceren, als de polygonen die oriëntatie niet automatisch krijgen.
En hopelijk houden de lijnen na exploderen de oriëntatie die ze ook hebben als lijnsegmenten van de polyoon…