Automatisch genereren kaarten van hetzelfde gebied met verschillende ondergronden

Ik weet dat het via de atlas mogelijk is automatisch kaarten aan te maken met dezelfde ondergrond maar een andere geografische locatie. Wat ik graag wil weten of het mogelijk is om in QGIS op dezelfde locatie te blijven maar de ondergrond (bv bodemkaart, geomorfologische kaart etc) te wisselen. Is er iemand die mij in de goede richting kan wijzen?

Dat kan wel, maar je moet een trucje toepassen want atlas is gemaakt om steeds een ander gebied te tonen. Maar als je een dataset/kaartlaag maakt met meerdere features met dezelfde geometrie, dan kun je daar een atlas van maken.

Voor een atlas van 3 kaarten:

  1. Maak (memory) layer met een string kolom genaamd “theme”
  2. Teken een punt of vlak voor je gebied
  3. Kopieer je feature 3x
  4. Vul de kolom theme met ‘t1’, ‘t2’, ‘t3’
    5a. Zet je eerste kaartlaag aan (en de rest uit)
    5b. Sla je lagen-selectie op als theme (met de knop met het oogje boven in je layer panel) en noem je theme ‘t1’
    6 Herhaal 5a en 5b voor je andere kaartlagen en noem die ‘t2’ en ‘t3’
    7 Maak een atlas
    8 Stel voor je Map bij layers > Follow map theme een expressie in: “theme” (je gebruikt dus de waarde uit je kolom ‘theme’)
    Zet de atlas aan en voila! :slight_smile:

Nog een paar tips:

  • Misschien kun je met een virtual layer voorkomen dat je je feature x keer moet kopieren maar heb ik niet geprobeerd
  • In plaats van t1, t2, enz kun je ook de namen van je kaartlaag gebruiken en die als titel tonen in je atlas.

Succes!

1 like

Bedankt voor de info, ik ga proberen om dit werkend te krijgen.