Automatisch hatchen/ vullen op basis van veldwaarde combinaties

Hoi allen,

Ik ben bezig met het maken van een functiekaart in QGIS op basis van de WFS ‘pand’ dataset.

Mijn doel voor deze kaart is één kaart waarbij per pand een soort streepjeshatch te zien is mbt de functies die zich bevinden in dat pand. Een pand met bijvoorbeeld een bijeenkomstfunctie én gezondheidsfunctie zou dan bijvoorbeeld een blauw-groene streepjes hatch hebben. Wanneer er dan meer of minder functies in dat pand zijn zou ik graag willen dat de hatch daar ook op is ingesteld. (bijvoorbeeld 3 of 4 verschillende kleuren in streepjes)

Ik zou dit handmatig kunnen instellen in de layer manager maar het gaat hier om 30+ verschillende combinaties dus ik ben op zoek naar een wat slimmere manier om dit te doen. Ik had al online wat rondgezocht en ook op dit forum maar ik weet niet zo goed welke zoektermen ik hier moet gebruiken en waar ik zou moeten starten om dit te ontwikkelen.

Dit is geen antwoord op je vraag! Hooguit een suggestie voor je brondata. Je gebruikt nu de BAG-WFS. Weet je ook dat er vectortiles beschikbaar zijn en dat we ook de BAG Features gaan realiseren? Misschien een idee om deze te gaan gebruiken in je toepassing?

1 like

Hey Anouk,

Stel ik zou deze vector tiles gebruiken ipv de BAG-WFS, hoe zou ik deze dan, per gebouw, meerdere kleuren kunnen geven op basis van de functie(s) van het gebouw?

Ik weet niet direct (zou ik moeten uitzoeken) of je dit via een zelfgemaakte style kan selecteren, maar er is wel veel mogelijk in het maken van een style. Mogelijk is er iemand in de community die een antwoord voor je heeft?
Er volgt voor dezelfde dataset van de vectortiles (dus inclusief panden met status gesloopt) ook een realisatie in OGC API Features. Maar die is er niet morgen, we zijn een beetje druk op dit moment ;). Met de combinatie van deze api’s moet je zeker een heel eind komen.

Met een “regelgebaseerde stijl” en/of allerlei expressies kun je dit vast voor elkaar krijgen, maar waarschijnlijk is handmatig 30+ stijlen definieren nog sneller of makkelijker.

Maar wat je je eerst moet afvragen, is hoe bruikbaar het resultaat is. Ik vermoed dat je een bontgekleurde kaart krijgt die weinig informatie geeft. Kun je niet beter een paar klassen maken voor bepaalde hoofd-combinaties en gewoon met kleuren werken? Of een kleur per gebruiksdoel en kaartlagen aan/uit zetten?

Een bag pand heeft geen gebruiksdoel, dat hoort eigenlijk bij een verblijfsobject (vbo) .
Zie Stelselpedia van de gemeente Amsterdam.

Bij panden met meerdere vbo’s kun je per vbo een of meerdere gebruiksdoelen tegenkomen. Ik zou daarom willen adviesen om per vbo met symbolen en kleuren te werken als je alle mogelijke combinaties wilt stylen. Dat wordt best een uitdaging denk ik.

Hallo @DaanSchlosser
(o ja: welkom op dit leuke forum!)
Heel benieuwd naar je “use case”; wat is je “vraag achter de vraag”?
In je vraag zie ik een screenshot van de Bijlmer; bij uitstek een gebied waar van origine functiescheiding het uitgangspunt was. Toeval?