Automatisering .CSV-bestand AHN4 hoogteprofiel op basis van 2 RD-coördinaten

Goedemiddag allen,

Voor mijn dagelijkse werk als engineer maak ik regelmatig gebruik van het AHN hoogteprofiel en de CSV-bestanden die daarbij te downloaden zijn. Om onze workflow verder te automatiseren ben ik op zoek naar een manier om op basis van 2 RD-coördinaten het hoogteprofiel als CSV-bestand te kunnen downloaden. Zijn hier mogelijkheden? Ik heb weinig tot geen ervaring met QGIS.

Wij werken hoofdzakelijk met MS Excel en AutoCAD. Ik heb de nodige ervaring met programmeren in VBA, maar een andere programmeertaal moet niet direct een probleem zijn. Ik ben vooral benieuwd naar mogelijkheden om de data automatisch te ontsluiten. De RD-coördinaten worden hierbij gevoed vanuit een door ons zelf gebouwde database.

Het is voor mij een long shot en een sprong in het diepe dus ik hoop hier aan het juiste adres te zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

De data wordt door ons gebruik voor het ontwerpen van hoogspanningslijnen voor netbeheerder TenneT. Zie onderstaande screenshot voor een indruk.

Vriendelijke groet,

Patrick Marinus
WSP Energie

Er zijn verschillende plugins voor QGIS die iets met (hoogte)profielen doen. De “Profile tool” is de bekendste en meest uitgebreide (denk ik).

Eventueel kun je ook een eigen Processing Algorithm maken in QGIS, dat je dan in je eigen proces handmatig of in een model kunt gebruiken.

@raymondnijssen dank voor je reactie! Ik probeer te zoeken naar de oplossing die geen gebruik maakt van QGIS. Ik heb wel eens wat gelezen over een mogelijke webservice. Ik had gehoopt daar met 2 coördinaten gegevens op te kunnen vragen. Wellicht dat er hier mensen zijn met die specifieke kennis of andere ideeën?

Bij een WCS kun je alleen een gebied opvragen, dus daar direct een profiel opvragen gaat niet lukken. Je zou dat kunnen oplossen door middel van de volgende stappen:

  1. Maak een lijn aan waarlangs je je profiel wil hebben
  2. Neem van die lijn de Minimum Bounding Rectangle (MBR)
  3. Vraag van de AHN WCS de gegevens op van je MBR (daarvoor is deze website superhandig)
  4. leg de lijn over het antwoord van de WCS, en gebruik alleen die cellen van het antwoord van de WCS om de hoogte te bepalen

Heb dit zelf nog nooit gedaan, dus bovenstaande is slechts een richtlijn hoe ik het zou aanpakken. Zelf zou ik hiervoor FME gebruiken, maar met Python of R zou het ook moeten kunnen.

Stefan

Het is ook de moeite waard om te kijken naar deze R oplossing. Helaas zijn daar wat problemen (uitdagingen) mee om het draaiend te krijgen.

R Package gemaakt om AHN hoogte punten, gebieden of point clouds op te halen via R - Datasets / AHN - Geoforum

Deze presentatie uit het 3D GeoBim overleg bij het Waterschapshuis in dec. 2022 demonstreerde Martien deze en deed hij uit de doeken hoe hij hiermee werkt voor gestuurde boringen.