Automatisering .CSV-bestand AHN4 hoogteprofiel op basis van 2 RD-coördinaten

Goedemiddag allen,

Voor mijn dagelijkse werk als engineer maak ik regelmatig gebruik van het AHN hoogteprofiel en de CSV-bestanden die daarbij te downloaden zijn. Om onze workflow verder te automatiseren ben ik op zoek naar een manier om op basis van 2 RD-coördinaten het hoogteprofiel als CSV-bestand te kunnen downloaden. Zijn hier mogelijkheden? Ik heb weinig tot geen ervaring met QGIS.

Wij werken hoofdzakelijk met MS Excel en AutoCAD. Ik heb de nodige ervaring met programmeren in VBA, maar een andere programmeertaal moet niet direct een probleem zijn. Ik ben vooral benieuwd naar mogelijkheden om de data automatisch te ontsluiten. De RD-coördinaten worden hierbij gevoed vanuit een door ons zelf gebouwde database.

Het is voor mij een long shot en een sprong in het diepe dus ik hoop hier aan het juiste adres te zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

De data wordt door ons gebruik voor het ontwerpen van hoogspanningslijnen voor netbeheerder TenneT. Zie onderstaande screenshot voor een indruk.

Vriendelijke groet,

Patrick Marinus
WSP Energie

Er zijn verschillende plugins voor QGIS die iets met (hoogte)profielen doen. De “Profile tool” is de bekendste en meest uitgebreide (denk ik).

Eventueel kun je ook een eigen Processing Algorithm maken in QGIS, dat je dan in je eigen proces handmatig of in een model kunt gebruiken.

@raymondnijssen dank voor je reactie! Ik probeer te zoeken naar de oplossing die geen gebruik maakt van QGIS. Ik heb wel eens wat gelezen over een mogelijke webservice. Ik had gehoopt daar met 2 coördinaten gegevens op te kunnen vragen. Wellicht dat er hier mensen zijn met die specifieke kennis of andere ideeën?

Bij een WCS kun je alleen een gebied opvragen, dus daar direct een profiel opvragen gaat niet lukken. Je zou dat kunnen oplossen door middel van de volgende stappen:

  1. Maak een lijn aan waarlangs je je profiel wil hebben