BAG 2.0 ruwe data

Beste leden,

Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om binnen R Studio een directe connectie te maken met de BAG database om van de gemeentes Tiel, Culemborg, Vijfheerenlanden, Buren en West-Betuwe op adresniveau GBO gegevens, peildata en mogelijk nog andere gegevens ‘near’ realtime op te vragen.

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast hartstikke bedankt!

Met vriendelijke groet,
Kevin

Beste Kevin,

Het meest gebruikelijk is om de BAG APIs te bevragen. Anderen hier kunnen dat beter invullen, bijv via
https://www.pdok.nl/restful-api/-/article/basisregistratie-adressen-en-gebouwen-ba-1

Het hangt erg van je use-case af, op adres-nivo kun je de locatie-server API bevragen. Hangt ook af of je steeds enkele objecten nodig hebt of een gehele gemeente. Er zit meestal een limiet in aantal objecten bij de APIs.

“de BAG database” bestaat niet als zodanig. Je kunt wel ruwe BAG (2.0) data downloaden, voorlopig nog gratis via https://extracten.bag.kadaster.nl/lvbag/extracten/ , ook op gemeente code. Je moet die data dan wel nog even omzetten naar een database. Dat is in praktijk toch wel complex.

Toevallig werk ik daar (omzetting BAG v2 naar database PostGIS) net aan middels het Open Source project NLExtract: BAG Extract versie 2 omzetting - ETL · Issue #296 · nlextract/NLExtract · GitHub (donaties welkom!).

2 likes

Als u nog twijfelt over welk BAG product het meest geschikt is, kunt u de beslisboom raadplegen.
Die biedt u inzicht in het volledige productaanbod en de toepassingsmogelijkheden van de BAGproducten.

Wanneer u tot de conclusie komt dat de BAG API het meest geschikte product is, sluit dan aan op de API BAG Individuele Bevragingen (v2). Deze vervangt de v1 BAG API en is inmiddels in productie genomen.

Op Github staat alle informatie over de API en is ook de beslisboom te vinden.

Hoi Kevin,

In jouw vraag noem je specifiek RStudio. Daarom hieronder een klein R scriptje waarmee je adressen in Leerdam kunt opvragen en visualiseren.

Let op: als bron gebruik ik hier een service waar Esri Nederland via ArcGIS Online allerlei open data (o.a. BAG) aan biedt: Folder: /

Heb je hier iets aan? :slight_smile:

Groet,

Egge-Jan

# Script om adressen op te vragen
# Waardenburg, maandag 22 februari 2021 - Egge-Jan Pollé, Tensing GIS Consultancy B.V.
library(httr)
library(sf)
library(tmap)

url <- parse_url("https://basisregistraties.arcgisonline.nl/arcgis/rest/services")
url$path <- paste(url$path, "BAG/BAGv2/FeatureServer/0/query", sep = "/")
url$query <- list(where = "woonplaatsnaam = 'Leerdam'",
                  outFields = "*",
                  returnGeometry = "true",
                  f = "geojson")
request <- build_url(url)

Adressen_Leerdam <- st_read(request)

tmap_mode(mode = "view")
qtm(Adressen_Leerdam)

1 like

Wauw dat ziet er goed uit!

Ik kan nog niet op deze manier data crunchen. Uw voorbeeld geeft me wel wat meer gevoel bij hoe ik de informatie verkrijg, maar ik kan het nu nog niet zelf gebruiken om oppervlaktes van corporatiepanden uit deze database te halen.

Ik ga de komende dagen nog wel verder dingen proberen en kijken of ik wat verder kom. Goed om te zien wat er mogelijk is!

Dank u wel!

Tip: kijk naar de komende Grote Geo Show op do 8 april 19:00, “GIS met het Toetsenbord”, a.k.a. “De Tikkers Special”.

Ik ga de challenge aan om in 5 minuten op leeg systeem: “van BAG brondata naar BAG in QGIS” (zelfs zonder NLExtract maar wel met Open Source).

1 like

Dislike!!! Let op dat de API alleen bruikbaar is voor het opvragen van een zeer beperkt aantal panden en dus absoluut niet geschikt is voor meerdere gemeentes.

@Michiel1 don’t kill the messenger! Of je 't leuk vindt of niet, dit is ook wat ik zei:

Dat is het probleem niet. het niet vermelden van het aantal wel.