BAG export QGIS time-out request

Voor mijn werk maak ik vaak kaarten in QGIS die wij gebruiken voor rapportages. Hiervoor heb ik vaak objecten uit de BAG nodig, deze laad ik normaliter via WFS in in mijn QGIS omgeving. Sinds vorige week geeft QGIS aan dat de WFS link een time-out geeft wanneer ik objecten uit de BAG lokaal wil opslaan of wanneer ik informatie over de objecten op wil vragen.

Ik maak gebruik van de 1.1 versie van de BAG WFS. Is dit een bekend probleem? En is hier een oplossing voor?

Beste R_Barnhoorn

Wij gaan hier naar kijken of dit kunnen verbeteren.
Heeft u een url die timeouts opleverd?
Dat zou ons kunnen helpen om het probleem te vinden.

Bedankt voor het melden

Beste Wouter,

Ik ben nu als voorbeeld een enkel pand uit de BAG WFS lokaal aan het opslaan en krijg de volgende melding:

Error transferring https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?SERVICE=WFS&language=dut&SERVICE=WFS&REQUEST=GetFeature&VERSION=2.0.0&TYPENAMES=bag:pand&TYPENAME=bag:pand&STARTINDEX=554000&COUNT=1000&SRSNAME=urn:ogc:def:crs:EPSG::28992 - server replied: Service Unavailable

Daarna probeeer QGIS het opnieuw:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?SERVICE=WFS&language=dut&SERVICE=WFS&REQUEST=GetFeature&VERSION=2.0.0&TYPENAMES=bag:pand&TYPENAME=bag:pand&STARTINDEX=554000&COUNT=1000&SRSNAME=urn:ogc:def:crs:EPSG::28992: 1/3

Mijn QGIS is nu een half uur bezig met het ophalen van een enkel pand.

Na 40 minuten is de export uiteindelijk gelukt.

Dag Wouter.

Ik vroeg me af of dit inmiddels opgelost is en de fout bij mezelf moet zoeken of dat dit nog in ontwikkeling is?

Ik kan de BAG laag laden en een selectie maken. Wanneer ik deze wil opslaan duurt het ca. 60 seconden voordat ik een map kan kiezen op mijn schijf. Er verschijnt dan de melding uit het plaatje. Helaas kan ik geen kopie maken van de tekst zelf omdat QGIS dan al niets meer doet.

Soms lijkt het te lukken om een export te maken, maar dan stopt het proces bij 99%. Wanneer ik QGIS dan maar beëindig (omdat er verder niets lijkt te gebeuren) is er wel het e.e.a. opgeslagen, maar de shapefile laat niets zien.

Ik heb inmiddels een oplossing. De manier zoals ik beschreef werkt niet. De oplossing voor mij was dat ik nu eerst een uitsnede van de BAG panden die ik nodig heb maak met: Extract/clip by extend op de BAG laag. Ik krijg dan een shapefile waarmee ik verder kan.