BAG Extract - Wanneer over naar BAG 2.0?

Goedenbag :slight_smile:

Op het moment kan ik maandelijks een vers INSPIRE-addressen BAG 1.0 extract download m.b.v. de link https://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspireadressen/extract/inspireadressen.zip

Echter kreeg ik even geleden te horen dat BAG 1.0 uitgefaseerd wordt en dat deze wordt vervangen met BAG 2.0. Vanaf april 2021 is er ook geen kwaliteitscontrole vanuit het Kadaster meer op de BAG 1.0 data, dus willen wij het liefst voor die tijd overgestapt zijn naar BAG 2.0. Vanaf oktober 2021 worden de BAG 1.0 leveringen vanuit het Kadaster zelfs stopgezet.

Nu vraag ik mij af, wat zal er met de bovenstaande link gebeuren? Blijft deze BAG 1.0 extracten publiceren of zal deze binnenkort BAG 2.0 extracten gaan publiceren? In het laatste geval, vanaf wanneer zal de link overgaan op BAG 2.0? En in het eerste geval, komt er dan ook een soortgelijke link voor BAG 2.0 extracten?

Erg goede vraag! Wist dat ie vroeger of later hier gesteld zou worden.

Ik kan, ach ga, hier speculeren. Echter het BAG Team en PDOK kan dit beste aangeven.

“Inspire-adressen” als boven kwam m.i. voort uit INSPIRE verplichting, vandaar voor velen verwarrende naam, want was/is altijd gewoon het BAG Extract v1 (XML/GML) levering. Eigenlijk had dit mogelijk ook de Atom Download geharmoniseerde Annex 2 INSPIRE Adres (AD) GML set moeten zijn (?), of als set daarnaast. Maar harmonisatie was ook weer geen harde INSPIRE verplichting (voor reeds bestaande datasets indertijd).

Was ook altijd goed bewaard geheim, “BAG als GeoCache”, of “achterdeur” zoals vorige week genoemd. Product BAG Extract v2 kost 160,- per levering meen ik bij Kadaster, of 120,- p/m bij jaarabbo. BAG Compact wordt gediscontinueerd. Dat zijn leveringskosten, het is m.i. geen verdienmodel. Denk dat gratis doorleveren ook geen bezwaar is, maar horen we graag van BAG Team.

Bedankt voor uw antwoord! Ik had inderdaad gemerkt dat het INSPIRE-adressen BAG 1.0 extract eigenlijk gewoon de levering van het BAG 1.0 extract is.

Denk dat gratis doorleveren ook geen bezwaar is,

Dat is goed om te horen, ik zie het antwoord van leden van het BAG Team en PDOK graag tegemoet :slight_smile:

1 like

Goedemiddag,

Met het uitfaseren van BAG 1.0 zullen we ook de INSPIRE bestanden aanpassen op BAG 2.0.
In de aanloop naar publicatie van geharmoniseerde INSPIRE datasets, is destijds eerst gestart met de As is datasets. Dit betreft het BAG 1.0 Extract. BAG 1.0 wordt per oktober 2021 definitief uitgefaseerd en zal dan ook niet meer als INSPIRE as is dataset beschikbaar zijn.
Het is nog niet zeker of we via de huidige INSPIRE link een BAG 2.0 Extract gaan ontsluiten. Het is al bekend dat er niet maandelijks een nieuw bestand beschikbaar wordt gesteld (INSPIRE schrijft voor dat de data maximaal een half jaar oud mag zijn)

Als beheerder van de LV BAG stellen we twee keer per jaar via Kadaster.nl een volledig BAG 2.0 Extract als voorbeeldbestand beschikbaar. Deze zullen binnenkort te vinden zijn op de pagina van het BAG 2.0 Extract bij de veelgestelde vragen.

U kunt het bestand nu alvast downloaden via deze link.

Afnemers zijn vrij om de data te gebruiken en/of door te leveren.

Met vriendelijke groet,
Nathalie Vos

1 like