BAG gpkg download als zip aanbieden?

Vandaag heb ik de bag-light.gpkg gedownload, die is 7.5 GB groot en dat duurde ongeveer een uur. Als je dat bestand zipt is het nog maar 1.7 GB groot en zou het downloaden dus ongeveer een kwartier duren. En bandbreedte besparen.

Kan de download (ook) als .zip worden aangeboden?

Hoi Raymond,

zie: https://www.geoparaat.nl, daar vind je de BAG Geopackage keurig gezipt :slight_smile:

1 like

Hoewel ik hergebruik van geodata graag aanmoedig vind ik het ook belangrijk dat we onze basisregistraties bij de bron kunnen halen.
Dat kan nooit helemaal, maar zo dicht mogelijk bij de landelijke voorziening is altijd een goed idee.

Gezipt aanbieden door pdok is daarom echt een goed idee.

2 likes

Goed punt.
Had hetzelfde met de BRT-download. Daar valt ook wat bandbreedte te sparen

Deze week weer de BAG als gpkg gedownload, en deze keer duurde het ongeveer 5 uur! Je hoeft er niet naast te blijven zitten natuurlijk, maar bij zulke downloadsnelheden zou een .zip file wel een heel groot verschil kunnen maken!

Wordt dit overwogen @PDOKbeheer ? Of is er een goede reden om dit niet te doen?

1 like

We overwegen om op termijn HTTP-compressie te gaan ondersteunen voor Atom downloadservices. Hiermee wordt het bestand wel in het originele formaat (bijvoorbeeld GeoPackage) aangeboden maar gaat deze gecomprimeerd over het internet tijdens de download. Browsers of applicaties pakken deze vervolgens weer uit. We moeten de (on)mogelijkheden en impact nog wel onderzoeken maar alvorens we dat doen ook even de vraag hoe jij en eventueel anderen hier naar kijken?

2 likes

Hoi Jeroen,

Dank voor je reactie!

Wat is dan precies het voordeel van deze techniek? Voor html, css, js en png bestanden begrijp ik dat je browser die ook in dat formaat verwacht om er weer een webpagina van te bakken. Maar voor het downloaden van statische data (door een mens) is een zip-file toch prima? Of zijn er ook applicaties die die gpkg direct gebruiken?

En als ik 15 minuten wacht op een ogenschijnlijk niet gezipte gpkg, ga ik nog steeds denken dat het sneller had gekund als deze gezipt was. Maar misschien ben ik ouderwets hoor!

Groet,
Raymond

1 like

Bedankt voor je feedback! Het idee van de Atom downloadservice is dat het (naast handmatig) ook automatisch aan te roepen is. Het voordeel van het direct communiceren/adverteren van het bronformaat is dat gebruikers en applicaties direct zien welk formaat (en hoeveel bestanden) er beschikbaar worden gesteld en met HTTP-compressie heb je dan nog steeds het voordeel qua snelheid. Uit je reactie lees ik wel dat we het goed moeten gaan communiceren (informeren) indien we dit gaan ondersteunen.

1 like