BAG is er iets van documentatie beschikbaar?

Ik zou ook graag zelf de BAG extracten uitpluizen. Ik ga even mijn mening over hoe het kadaster data ontsluit voor me houden.
Vragen:

  • In de VBO (ik neem aan verblijfsobjecten) uit het extract zitten veel minder objecten dan in de wfs
  • Welk veld uit de VBO is te koppelen aan PND (ik neem aan panden)
  • in VBO: Gerelateerd pand is te koppelen aan een kolom in PND?
  • in de verblijfsobjecten in de wfs zit het adres, in het extract niet. Waar vind ik die?
  • in VBO hebben sommige panden meerdere keren dezelfde functie, hoe zit dat?
  • begintijd < nu, eindtijd < nu = geldig pand? Wat doet de kolom met status? Ik krijg hier nog steeds overlappende geometrieën mee
  • Wat betekend in onderzoek?
  • Waarom is de wfs nog steeds onbetrouwbaar? Waarom is er überhaupt een wfs dan? Zelfs bij het opvragen van een klein gebied ontbreken panden

Ik hoop dat iemand kan helpen met deze vragen.

Hoi @Michiel1,

Dat zijn best veel vragen, ik denk niet dat ik ze allemaal (of hoor) te beantwoorden. M.b.t. het datamodel en de onderlinge relaties kan het beste iemand van de BAG zelf antwoord geven (@PieterDijkstraBAG, @NicoleKortoomsBAG)

Maar ik neem aan dat een aantal vragen wel al te beantwoorden zijn in/met de documentatie, zoals:

Vragen m.b.t. BAG WFS kan ik wel gelijk beanwoorden, maar dan zou ik het fijn vinden om te weten wat je bedoelt met “dat de wfs nog steeds onbetrouwbaar is?”. Om alvast een voorzetje te geven, de WFS heeft een ander doel/rol dan de extract producten. Dit is namelijk ‘primair’ voor visualisatie van de bag geometrieen, m.a.w. een versimpeld datamodel en geen historie.

Hallo Wouter,

Bedankt voor de link, daar kom ik alweer verder mee. Ik vind daar ook documentatie die ik nog niet ergens anders gevonden heb.

Ik wil waterkeringen beoordelen op veiligheid, ik heb daar ook panden binnen 75m van een kering voor nodig. Ik buffer die kering daarom met 75 m, tegen die buffer in kleine tegels, en haal per tegel de WFS op en zelfs ondanks de tegels, ondanks dat er ruim minder dan 1000 panden langs de hele kering staan (laat staan per tegel) verschilt het resultaat per keer ophalen en ontbreken er altijd panden. Zonder uitzondering. Met of zonder tegels, met een kleinere buffer etc…

Ik wil de wfs gebruiken omdat die actueel is (zou moeten zijn), maar vooral omdat ik dan geen lokale database nodig heb waardoor mijn FME-workspace uit te wisselen is met andere mensen/computers.

Alles uit mijn hoofd, want veel vragen. Hopelijk helpt het. Er is trouwens uitgebreide documentatie over de BAG maar het is een ingewikkeld (relationeel) systeem dus steek er wat tijd in. Met NLExtract kun je de leveringen inlezen en bijvoorbeeld een adres-tabel genereren.

https://nlextract.nl/

Groet,
Raymond

Hallo Michiel,

Dat zijn interessante vragen. Bij deze een reactie van mij vanuit mijn rol als beheerder van de LV BAG.

@raymondnijssen: dank je voor het antwoord en natuurlijk is eindtijd < nu een oude record :slight_smile:

Wat ik nog wel even kwijt wil ‘steek er wat tijd in’. Mijn werk bestaat uit het combineren van datasets. De tijd die ik moet steken in datasets die door het Kadaster ontsloten worden (bijvoorbeeld BAG en KLIC) staan totaal in geen enkele, en dan ook echt in géén enkele, verhouding tot de tijd die ik in alle overige datasets gecombineerd hoef te steken.

@PieterDijkstraBAG: Ik snap het verschil tussen de WFS en het extract. Ik las wel ergens op dit forum dat filteren op status geen goed plan was?

Andere vraag: in de woonplaatsen uit het extract zitten alleen codes. De verwijzing naar de koppeltabel kan ik niet vinden. De codes komen niet overeen met de codes zoals gebruikt door het CBS. Waar haal ik die nou weer vandaan? Waarom niet even een duidelijk link naar de tabel opnemen in de xml?

Of op statussen filteren een goed idee is, hangt af van de informatiebehoefte die je hebt. Voor zover ik je usecase over waterkeringen goed kan beoordelen zijn panden die al gesloopt zijn niet van belang. Daar geldt immers geen overstromingsgevaar. Verder is er nog de keuze of nog niet feitelijk bestaande panden met de status ‘bouwvergunning verleend’ relevant zijn in je usecase. Dat is een keuze die je zelf het beste kunt maken.

In het BAG extract hebben de woonplaatsen ook een naam als je het xml-bestand met de woonplaatsgegevens bekijkt.

De extra koppeling die we leveren (GWR-tabel) bevat een koppeling tussen de woonplaatscode en de gemeentecode. Deze koppeling beheren we als beheerder van de LV BAG. Wij beheren echter niet de gemeente als object. Het overzicht van alle gemeenten is te vinden in de openbaar beschikbare tabel 33: Landelijke tabellen 32 t/m 61 in csv-formaat - Toptaken

Owja. Vergeten te antwoorden. Ik heb het weer opzij gelegd nadat ik koppelen van de juiste velden van de panden en verblijfsobjecten maar 900.000 koppelingen opleverde. Zeldzaam dit.

Ik heb het gevonden. De nummers komen niet overeen (in een f-ing koppeltabel), sommige hebben een voorloopnul. Had ik dit moeten ruiken?

ALS ik iets doe met die voorloop nul. Hoeveel andere zaken ga ik dan nog tegenkomen? Wie heeft dit verzonnen?!?

Owja: En pand id 439100000038960 uit 1986 beslaat heel Nederland.

Er is inderdaad een voorkomen van pand 0439100000038960 (voorloopnul :slight_smile: ) dat heel Nederland beslaat. Dit is ooit verkeerd opgevoerd door de gemeente Purmerend. De gemeente heeft dit echter een dag later gecorrigeerd door dit voorkomen Niet BAG te maken. Dit voorkomen doet daardoor niet meer mee in de geldige levenscyclus. Met andere woorden, je kunt dit voorkomen dus het beste negeren. Net als andere voorkomens met een tijdstip Niet BAG.

“voorkomen”: {
“tijdstipRegistratie”: “2019-05-01T10:20:53”,
“versie”: 1,
“beginGeldigheid”: “2019-04-30”,
“tijdstipRegistratieLV”: “2019-05-01T10:30:37.804”,
“tijdstipNietBAG”: "2019-05-02T09:12:53.652"

Meer informatie over voorkomens in de BAG: Praktijkhandleiding BAG: Wat is het verschil tussen actieve voorkomens, actuele voorkomens en huidige voorkomens?

Dat een BAGID altijd uit 16 karakters (behalve bij woonplaatsen) bestaat staat onder andere beschreven in de catalogus 3 Algemene principes

Filteren op tijdstip niet BAG is óók weer nieuw. MEGA nieuw zelfs, want in mijn download van 2 weken geleden zit het iig niet. Ook dit maar weer met mijn 6e zintuig oppikken?

Wat betreft de 16 karakters. Hoezo die dan NIET bij de VBO’s gebruiken. Sorry, maar mijn frustratie met deze, en andere datasets van alleen het kadaster is inmiddels omgeslagen naar woede. De wijze van ontsluiten, die jullie zelf niet eens lijken te snappen (niet werken WFS, niet kunnen maken geopackage) slaat echt nergens op als je naar de doorsnee gebruiker van deze dataset kijkt.

Aangezien in de wfs zit wat ik wil, maar steeds verschillende resultaten (gaten) oplevert, schrijf ik wel iets wat een keer of 15 de hele wfs in stapjes binnen haalt en checkt wat er dubbel in zit.

Inhoudelijk kan ik hier best iets over zeggen:

Verblijfsobjecten hebben ook gewoon 16 karakters. Alle objecten behalve woonplaatsen hebben 16 karakters. Of er sprake is van voorloopnullen hangt af van de gemeente die het object heeft opgevoerd. De eerste vier karakters van een ID bestaan namelijk uit de gemeentecode van de gemeente die het object opvoert.

Objecten met een tijdstip Niet BAG zitten in een afzonderlijk zipbestand in een BAG extract. Dit maakt het relatief eenvoudig om deze voorkomens te negeren.

In algemene zin vergt het verwerken van BAG gegevens (zeker het BAG extract) best wel wat kennis van de BAG. Hoewel de BAG uit ‘slechts’ gebouwen en adressen bestaat, kan het soms ingewikkeld zijn. Het is goed denkbaar dat je bij het gebruik tegen dingen aanloopt. Wij helpen in die situaties overigens met plezier.

Als je meer zou willen weten over de BAG zou de informatie die we gedeeld hebben in onze webinars kunnen bekijken. Zie: https://github.com/lvbag/BAG-2.0-Extract/tree/master/Bijeenkomsten%20en%20webinars

99.999999999999999% van de gebruikers heeft interesse in de BAG zoals die nu in de wfs (helaas incompleet en niet betrouwbaar) naar voren komt.

Via welke WFS-service heb je bijgevoegde gegevens opgehaald?

Het kan goed zijn dat je gefrustreerd raakt als een databron niet eenvoudig te gebruiken is of als er gebreken zijn. Maar probeer je frustratie voor jezelf te houden. Bijvoorbeeld:

Zijn overbodige opmerkingen. Er is niemand bewust bezig een complexe databron samen te stellen om lekker te kunnen gniffelen over gefrustreerde gebruikers. Soms worden keuzes gemaakt of invullingen gegeven die niet plezierig werken. Maar probeer positief te zijn, en wil je toch laten merken dat je iets niet prettig vindt, doe dat dan op een vriendelijke manier. Je wordt aan alle kanten netjes aangesproken en geholpen. Respecteer dat.

Iedereen doet hier zijn best, net als jij, om openbare databronnen tot een succes te maken :slight_smile:

3 likes

Nou, dat is het hem nou net. Het kan niet anders zijn dan dat het Kadaster echt geen enkele moeite doet om klantvriendelijk te zijn. Bij zo’n essentiele dataset als dit is dat gewoon (**(^%^R%^&. En dan hebben we nog de KLIC…

Ik heb net de VBO’s uit de WFS’s vergeleken met de VBO’s uit de xml’s. De verschillen slaan nergens op.

Voor jouw beeld: Een grote gemeente of een groot ingenieursbureau zet hier een dataengineer op en die zal er uiteindelijk echt wel uitkomen. Op deze manier data onsluiten is gewoon een dikke middelvinger naar kleinere adviesbureaus, kleinere gemeente, waterschapen en overige kleinere afnemers. Op dit, en andere vlakken, is het echt snoeihard nodig dat het kadaster eens een keer concurrentie krijgt.

Het ENIGE dat het kadaster zou hoeven doen is gewoon een geopackage beschikbaar stellen op dezelfde wijze als de onbetrouwbare wfs. Dat is ALLES wat ze hoeven te doen en al jaren beloven, maar gewoon vertikken te doen ‘omdat het zo moeilijk is’. De WFS een beetje betrouwbaar maken zou zelfs al genoeg zijn

Blauw: WFS. Oranje: XML.

Hoe dan???

Wat zou je voor zo’n BAG-geopackage betalen dan? Zo te zien ben je nu al dagen bezig (en lig je ook al nachten wakker) dus misschien moet je het gewoon iemand anders laten doen?