BAG ligplaats en standplaats bijna altijd woning?

Goede middag,

Zoals jullie weten zitten Standplaatsen en Ligplaatsen apart in de BAG. Nu vroeg ik mij af, in de praktijk, kun je er van uitgaan dat standplaatsen en ligplaatsen woningen betreffen?

Hartelijke groet,

Jelmer Oosthoek

ik zou zelf even de proef op de som nemen met wat steekproeven waar je lokaal bekend bent (of met streetview).

Zelf weet ik van een paar cafeetjes dat het terras is uitgebreid op een vlonder op het water. Deze staat nĂ­et als Ligplaats in de BAG.
Op andere plekken (Hooimarkt, Haarlem (Google Maps) ) zie ik wel meer scheep-achtige vaartuigen dan woonboot-achtige op een ‘ligplaats’ (al heb ik er geen verstand van). Als ik in streetview een paar jaargangen terugga liggen die scheep-achtige vaartuigen daar telkens weer. Kan toeval zijn, kan omdat het permanent is


Standplaatsen kunnen ook van haringkramen enzo zijn

Standplaats: Door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen terrein of gedeelte daarvan dat bestemd is voor het permanent plaatsen van een niet direct en niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden geschikte ruimte.

Het kán een haringkraam zijn (bedrijfsmatige doeleinde) maar niet de haringkraam zoals je op de weekmarkt tegenkomt. Weekmarkten worden doorgaans 's-ochtends opgebouwd en aan het eind van de dag weer afgebroken. Die kramen zijn dus niet ‘permanent’ geplaatst.

1 like

Als er aan de stand- of ligplaats een Verblijfsobject hangt, dan kun je er vrij zeker van zijn dat er een bouw- of kunstwerk aanwezig is waarin mensen kunnen verblijven. Het Verblijfsobject geeft je dan meteen ook een indicatie of dat voor woondoeleinden is of anderszins, hoewel dat doel niet altijd even betrouwbaar is. Een woning zul je op een standplaats of ligplaats niet aantreffen, want dat impliceert een Pand.

Persoonlijk raadpleeg ik bij twijfel altijd de Praktijkhandleiding BAG, die vind ik wat duidelijker dan de catalogus.

1 like

ik denk niet dat er aan een stand- of ligplaats een veblijfsobject gekoppeld kan worden. Een verblijfsobject(punt) ligt altijd binnen een Pand(vlak).

Zie afbeelding in de praktijkhandleiding:
image

Misschien is dat veranderd, dat zou goed kunnen. In het begin van de BAG was het idee dat een ligplaats of een standplaats leeg kan zijn (ie er ligt geen boot of er staat geen stacaravan of zo), en dan heeft die lig- of standplaats geen VBO.

Momenteel is mijn grootste interesse in de BAG de Panden en Adressen (waarvan vnl postcodes), dus ik filter stand- en ligplaatsen er uberhaupt altijd al uit.

Ja inderdaad, naar mijn weten is een standplaats en ligplaats geen verblijfsobject en zodoende weet je het gebruiksdoel niet. Vandaar mijn vraag.

Een geaccepteerde en in de BAG toegepaste afwijking van de voorwaarde “permanent plaatsen” van een standplaats zijn de strandtenten die alleen voor een deel van het jaar op het strand geplaatst worden.

1 like

Je zou kunnen onderzoeken of je met andere datasets (Locatus, BGT, BRT, OSM, etc) de functie kan uitsluiten. Wanneer een ligplaats op een plein/parkeervlak valt is het vrijwel uit te sluiten dat er een woonfunctie op rust. Wanneer er een verkooppunt in zit, kan je een woonfunctie ook met aangrenzende zekerheid uitsluiten.

Soms kunnen de enkelbestemming, functieaanduiding en maatvoering in het bestemmingsplan ook uitsluitsel geven.

1 like