BAG relatie verblijfsobjecten en omringende panden

Dag,

Ik probeer binnen de BAG het pand waarop een verblijfsobject ligt te relateren aan panden rond het verblijfsobject, zoals schuren en loodsen. Het doel is erachter te komen hoeveel woningen binnen de dataset een schuur of loods bevatten.

Heeft iemand een idee of er een verbinding is tussen het verblijfsobject en omringende panden? Of hoe ik dit op een andere manier aan zou kunnen pakken?

Hallo,

In de BAG is er geen relatie tussen een verblijfsobject en omliggende panden. Een verblijfsobject heeft alleen een relatie met het pand (de panden) waarin het gelegen is. Met alleen de BAG ga je er in dit geval dus niet komen.

1 like

Je zou met behulp van de BRK kunnen kijken welke andere BAG-panden op hetzelfde kadastrale perceel liggen (en waar geen geen VBO aan gekoppeld kan worden). Dan heb je een indicatie, maar met haken en ogen. Want panden vallen niet altijd binnen 1 perceel. En eigenaren kunnen meerdere percelen bezitten, bijvoorbeeld als een erf uit 3 percelen bestaat.

1 like

Hier zal ik ook aan te denken maar zitten inderdaad veel fouten in vanwege bezit van meerdere percelen. Voor landelijk gebied zou ‘erf’ uit de BGT een oplossing zijn maar dit zorgt dan weer binnen woonwijken voor problemen. Ik heb momenteel het idee dat WOZ objecten voor mij de oplossing zouden zijn, aangezien hierin panden samengenomen zijn (maar die is alleen niet open beschikbaar natuurlijk).

Dank voor de reactie in ieder geval!

Het relateren van panden rondom een verblijfsobject is in mijn ogen een ruimtelijke (GIS) analyse. Als ik deze vraag zou oplossen zou ik hiervoor PostGIS gebruiken. Hoe ik me de analyse voorstel is om mbv de BAG per verblijfsobject met een woonfunctie te kijken in welk perceel deze ligt (dmv kadastrale grenzen) en dan ook binnen dit perceel te kijken of er zich één of meerdere panden bevinden zonder gebruiksfunctie (wat ik dan zou interpreteren als schuur/loods).

Zoals anderen al aangeven is gebruik maken van de kadastrale situatie de beste oplossing. Alleen zul je dan ook alle Zakelijke Rechten op een perceel mee moeten laten wegen, want het kan bijvoorbeeld zijn dat op 1 perceel iemand erfpacht heeft, en dan is eigendom van de panden op dat perceel niet vanzelfsprekend, om nog maar te zwijgen over recht van opstal, boerderij (erf-)pacht, enzovoorts. In de WOZ-Objecten is dat werk inderdaad al voor je gedaan, dus dat zou schelen: maar inderdaad zijn die (nog?) niet vrijelijk beschikbaar. Helaas zijn de Zakelijke Rechten dat ook niet.

Dat gezegd hebbende: in het meerendeel van de situaties zal het goede resultaten geven, maar dat is dus afhankelijk van in welk gebied je op zoek gaat. De doorsnee wijken zullen in mijn inschatting een 80 tot 90% goed resultaat geven, even de gemeenten als Amsterdam uitgezondert waar je erfpacht-constructies hebt. En in je GIS-analyse moet je een beetje oppassen met tuinhuisjes en zo, die kunnen nog wel eens op de rand van een perceel staan, en ook rijtjeshuizen zijn tricky, omdat de tussenmuur de perceelsscheiding vormt. Afhankelijk van je software en algoritme kan het dus gebeuren dat de buur-panden meekomen als het om rijtjeshuizen gaat.

Dit zijn zo een beetje de ervaringen die ik zelf heb opgedaan tijdens wat hobby-werk (een prive projectje om voor een adres zoveel mogelijk open data te verzamelen :wink: ). Mijn ingang is inderdaad adres (of dus eigenlijk VBO - zoeken via locatieserver), daarna perceel, panden, bestemmingen, openbare bekendmakingen binnen een bepaalde straal, en zo nog wat dingetjes her en der.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Hier heb ik veel aan.

Mocht je verder willen sparren over hoe ik dat doe, laat maar weten. Was een leuke exercitie voor koude donkere natte winteravonden :wink: