BAG WFSv2_0 geeft geen juist 'numberMatched' bij gebruik parameter 'resulttype=hits'

Wanneer ik de nieuwe BAG WFSv2_0 service gebruik, en ik vraag het aantal ‘hits’ op geeft deze als antwoord 1000, terwijl dit veel meer is. In versie V1_1 krijg ik wel het juiste aantal. Vergelijk onderstaande requests:

Nieuwe URL:
https://service.pdok.nl/lv/bag/wfs/v2_0?request=getfeature&service=wfs&version=2.0.0&typenames=bag:ligplaats&resulttype=hits

Oude URL:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?request=getfeature&service=wfs&version=2.0.0&typenames=bag:ligplaats&resulttype=hits

Is er bewust iets veranderd, of wellicht niet goed geïmplementeerd?

Bij voorbaat dank.

Bas

Ik ga het uitzoeken, je hoort van mij!

De optie ‘hits’ is best wel zwaar gebleken v.w.b. performance op de service (ook voor andere gebruikers). Om die reden hebben we nog een vervolgticket voor staan v.w.b. de eventuele mogelijkheden (onderzoek). Wat ons kan helpen is de aanvullende usecases vanuit gebruikersperspectief (naast die we zelf kunnen bedenken). Kun je ons hiervan voorzien?

Dank voor de toelichting Jeroen,

We gebruiken deze (en andere PDOK-2.0.0 WFS-sen) om geautomatiseerd (d.m.v. response paging) periodiek d.m.v. een additioneel xml-filter een update van enkele datasets te doen. Het gaat hierbij om het gemakkelijk verkrijgen van actuele data (van beperkte omvang), zonder er omkijken naar te hebben.

Bij de provincie Noord-Holland gebruiken we het bv om eens per maand alle ligplaatsen in provinciale vaarwegen uit de WFS te filteren, ter ondersteuning van het ligplaatsenbeleid.

Voor een gemeentelijke (geautomatiseerde) toepassing filteren we voor een enkele CBS-buurt alle ‘actuele’ verblijfsobjecten met woonfunctie.

Ik realiseer me dat deze vragen inmiddels waarschijnlijk ook d.m.v. jullie API’s afgehandeld kunnen worden, maar deze bestonden nog niet toen deze scripts in gebruik werden genomen. Het handhaven van deze functie is dus zeker van waarde.

Vriendelijke groet,

Bas

Bedankt voor de feedback! Ik zal deze informatie toevoegen aan het onderzoeksticket. Zodra we meer weten hoor je van ons!

Hallo Jeroen,

Is er al meer bekend? Ik zou - vanwege een andere functie - graag z.s.m. willen weten of gemaakte scripts met response paging o.b.v. deze wfs-functionaliteit toekomst-proof zijn. Na wat verdieping in het overig aanbod van BAG-produkten concludeer ik dat er ook geen goed alternatief is voor een query op actuele data i.c.m. een spatial extent filter, zonder de data eerst volledig binnen te halen. Voor mijn gevoel zijn de cases die ik zelf beschrijf daarnaast heel vergelijkbaar met jullie 1e voorbeeld uit de BAG-beslisboom, om voor WFS te kiezen.

Bij voorbaat dank voor je reactie. Vriendelijke groet,

Bas

@boerss we zouden graag even in gesprek gaan om wat vragen te stellen dus heb een direct contact gezocht (via een persoonlijk bericht) om dit verder af te stemmen.