BAG xml extract omzetten naar csv

Hallo allemaal.

Ik zou graag de xml extract van de BAG (verkregen via het Kadaster) willen omzetten naar een csv/xls bestand waarbij alle adressen van 1 gemeente worden weergegeven incl. plaatsnaam, x/y coördinaten, huisletter, huisnummer.
Ik weet echter niet hoe ik deze xml makkelijk kan inlezen. Wij gebruiken QGIS en ArcGIS Pro maar heb tot nu toe nog geen tool gevonden die mij kan help. Het kadaster kon mij ook niet helpen en verwees mij naar dit forum voor tips.

Graag hoor ik of men hiervoor een oplossing heeft.
Alvast bedankt!

De aangewezen, enige, Open Source tool hiervoor is nlextract.nl. Je kunt daarmee zelf de BAG XML omzetten naar een database (Postgres/PostGIS) en vervolgens een CSV exporteren van alle adressen van NL, of evt van 1 gemeente. Enige handigheid met Python en PostGIS is hiervoor nodig. Overigens zitten Gemeenten niet in de BAG, daarom verrijkt NLExtract de BAG met Gemeenten en Provincies. Bestudeer eerst nlextract.nl, via die website zul je ook andere opties zien.

3 likes

Hoi Mike, aangezien je aangeeft over ArcGIS Pro te beschikken denk ik dat je je een hoop moeite / tijd kunt besparen. Vanuit Esri leveren we met ArcGIS al heel veel veelgebruikte geodatasets mee, in de vorm van zowel webservices als downloads (in fgdb-formaat). De BAG ook, waarbij wij de xml’s al voor iedereen verwerken. De fgdb kent een maandelijkse actualiteit, de webservice is dagelijks. Je kan lid worden van de datasetsgroep op ArcGIS Online en daar de BAG-fgdb downloaden, maar ook bijv. energielabels, DKK, BGT en meer. Hier kan je lid worden: https://www.arcgis.com/home/group.html?id=63ebde0ca12449e5a3a1a3034711d608#overview. Mocht het onverhoopt niet lukken, neem dan gerust contact met ons op via support@esri.nl of content@esri.nl. De fgdb doe je download kan je daarna direct in ArcGIS Pro gebruiken, selecteer je gemeente,woonplaats etc of welke gebied je ook nodig hebt en exporteer de adresgegevens vervolgens naar csc/xls zoals je wilt. We hebben in de fgdb al een adres-featureclass zitten met de kolommen die je beschrijft. Om de gemeente te selecteren zou je bijv. simpelweg de select by location kunnen gebruiken met een gemeentegrenzen bestand. Als alternatief zou je ook direct de adressen uit de webservices kunnen exporteren. Dit is echter niet ideaal om te doen indien het om een groot gebied gaat.

succes!

1 like

Hoi Mike,

GEON heeft hiervoor een heel eenvoudige en gratis tool gemaakt. BAG Extract Conversie en Mutatieverwerker - geon
Gebruik spreekt voor zich. Veel succes!

Edwin

1 like

Je zou eens kunnen kijken naar https://geoparaat.baasgeo.com

Een open source project dat de BAG beschikbaar stelt als GeoPackage. Vanuit QGIS kun je de GeoPackage direct openen en kun je voor de gewenste BAG objecten .csv tabellen maken. De GeoPackage kent ook een adressen tabel die overeenkomt met je wensen.

Aan de GeoPackage is ook relevante BAG afgeleide informatie toegevoegd, zoals het woningtype (vrijstaand, 2 onder 1 kap, hoek of rijtjeswoning).

1 like

Ik was aanvankelijk terughoudend in aanprijzen van een commerciële optie voor NLExtract, maar gezien de reacties van @JBak en @Edwin hier is:

Hapklare geodata o.a. BAG Adressen met Gemeenten, Wijken, Buurten en zelfs Woningtypering kun je via https://geotoko.nl aankopen. Alle bijna 9.5 miljoen adressen als CSV. Laaggeprijsd. Gemaakt met NLExtract op basis BAG data, verrijkt met CBS gegevens. Iedere maand uptodate. Met de bescheiden opbrengst wordt ook het NLExtract project gevoed. Open Source economie.

Denk dat de geotoko-prijzen in niet vallen bij “zelf doen”, met welke software oplossing dan ook. De BEC-tool is gratis maar alleen voor Shapefile output IMHO. Het is ook de vraag hoe andere oplossingen met Gemeenten omgaan (BAG gaat t/m Woonplaats). NLExtract en dus geotoko.nl houdt deze steeds synchroon met veranderende gemeentelijke indelingen.

Vooral voor degenen die later via zoek-opdrachten in deze topic komen, is het goed om alle Open Source, Freeware en direct-data-aankoop opties te kennen.

2 likes

Bedankt voor het meedenken allen! Er zitten zeker een aantal nuttig tips bij.

  • De NL extract site is erg handig al heb ik helaas geen ontwikkelings-skills in Python of PostGIS. Wat Just_OSGeo al zei over “de geotoko-prijzen in niet vallen bij “zelf doen”, met welke software oplossing dan ook” is een goede oplossing. 39 euro is niet veel.
  • De optie met ArcGIS Pro is ook zeker handig al bevat het Adres feature class geen XY coördinaten; heeft iemand nog een idee waar ik die vandaan kan halen? Ik weet niet of “Calculate Geometry” een optie is of dat dit niet de “officiële” XY coördinaten genereert.
  • De tool van geon.nl werkt uitstekend en heeft ook de XY coördinaten.
  • De Geopackage van geoparaat kan ook maar is slechts een kwartaal release en niet de nieuwste.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Geon bv - BAG Extract Conversie tool.